مدیرگروه پژوهشی افغانستان در دانشگاه بیرجند گفت: مسائل امنیتی و توسعه‌ای در افغانستان می‌تواند در قالب مطلوب‌تری در همکاری‌های منطقه‌ای پیگیری شود.

بخشی گفت: حضور نیروهای خارجی در افغانستان، بی‌امنیتی و فساد را بازتولید می‌کند."احمد بخشی" مدیر گروه پژوهشی افغانستان در دانشگاه بیرجند، در گفت‌و‌گوی مشروح با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، با یبان اینکه دغدغه اساسی در افغانستان امنیت است، اظهارداشت: به دلیل اینکه امنیت کشورهای همسایه بر کل منطقه تاثیرگذار است، بنابراین مباحث مربوط به توسعه در اولویت دوم قرار دارد.

وی بیان کرد: موافقت‌نامه‌های شکل گرفته در مبارزه با تروریسم، فساد و نیز مقابله با گروه‌های تروریستی از قبیل داعش، می‌تواند ضامن بقای امنیت مشترک در افغانستان و همسایگانش باشد.

این کارشناس مسائل افغانستان با تاکید بر اینکه مسائل امنیتی و توسعه‌ای در افغانستان می‌تواند در قالب مطلوب‌تری در همکاری‌های منطقه‌ای پیگیری شود، تصریح کرد: در سفر رئیس جمهور افغانستان به لندن مقوله حکومت‌داری مطلوب و مبارزه با فساد اداری از موضوعاتی بود که پیرامون آن گفتگو شد. که در همین راستا مقام‌های انگلیسی در جریان این دیدارها قول کمک‌های سالانه امنیتی به ارزش 100میلیون دلار را به کابل دادند.

مدیر گروه پژوهشی افغانستان دانشگاه بیرجند گفت: باید توجه داشت که انگلیس و کشورهای دیگر در افغانستان درجهت رسیدن به اهداف خود حرکت می‌کنند تا با محقق شدن این دستاوردها نفوذ خود را در منطقه گسترش داده و جایگاه خود را تحکیم کنند.

وی تاکید کرد: امنیت در افغانستان ایجاد نمی‌شود مگر آن‌که تمامی گروه‌های سیاسی و اجتماعی این کشور متحد شوند و نوعی همگرایی بین این کشور با همسایگان و تمامی نهادهای بین‌المللی شکل گیرد.

بخشی با بیان این نکته که وجود هرگونه شکاف و اختلاف در میان گروه‌های داخلی افغانستان می‌تواند منجر به بازگشت ناامنی و بالا رفتن نارضایتی در این کشور شود، اظهارداشت: هم‌اکنون حضور طالبان و به‌تازگی داعش نیز در شهرهای شمالی این کشور نارضایتی مردم مظلوم افغانستان را در پی داشته است.
 
این کارشناس مسائل منطقه‌ای و افغانستان  با شکننده خواندن ساختار امنیتی در افغانستان و تاثیرگذاری مستقیم آن برمسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: نیروهای خارجی که با شعاردولت‌سازی و ایجاد امنیت افغانستان حضور دارند، درحقیقت جستجوگر منافع خود در این کشور هستند که به دلیل همگرایی منافع این نیروها با منافع گروه‌های قومی و قبیله‌ای، فساد در این کشور بروز پیدا می‌کند.
 
بخشی خاطرنشان کرد: ائتلاف نانوشته نیروهای خارجی با برخی گروه‌های تندرو به گسترش فساد و قاچاق در افغانستان دامن می‌زند و این مسئله در نهایت منجر به نارضایتی مردمی شده و با آسیب‌پذیر کردن دولت افغانستان؛ عدم وجود امنیت و فساد را بازتولید می‌کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار