یکی از برجهای کبوترخانه روستای سروشبادران اصفهان باقدمتی بیش از 700 سال تخریب شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، این برج که در وسط زمینهای کشاورزی واقع شده به سبب تصرف زمینهای کشاورزی ودر پی جاری شدن مکرر آب در زیر پی برج و نشست زمین فرو ریخت.

به گفته مسئولین روستا این برج اخیرا در لیست بازسازی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته و قرار بوده هفته های اینده عملیات مرمت و بازسازی آن آغاز شود

محلی ها می گویند تاکنون هیچ اقدامی برای جلوگیری از تصرف زمینهای اطراف برجهای کبوتر انجام نشده است و کشاورزان با ابیاری زمینهای اطراف برجها پایه های ان را سست و مقدمات تخریب را فراهم می کنند.

برج کبوتر خانه سروشبادران اصفهان فرو ریخت

در ساختمان و معماری اين برجها که از خشت خام ساخته شده اند مقياسها به طور اصولي رعایت شده و با نسبتهاي دقيق و آرايش بسيار جالب، لانه هاي كبوتران در کنار یکدیگر قرار گرفته است.

انگیزه اصلی ساخت برج های کبوتر آن هم در وسط مزارع استفاده از کود کبوترها برای تولید محصولات کشاورزی بوده است چرا که کود آن یکی از بهترین انواع کودها محسوب می شده و در حاصلخیزی زمین های زراعی به کار می رفته است.

برج کبوتر خانه سروشبادران اصفهان فرو ریخت

سابقه تاریخی ساخت برج های کبوتر به طور دقیق مشخص نیست ولی قدمت آن ها به ۷۰۰ سال پیش بر می گردد. ابن بطوطه در اوایل قرن ۸ هجری از وجود کبوتر خانه ها یاد کرده است. بیشتر جهانگردان اروپایی که در زمان صفویه و بعد از آن به ایران سفر کرده اند در سفرنامه های خود از برج های کبوتر مطالب زیادی نوشته اند که از جمله آن ها می توان به شاردن اشاره کرد.

تیمور لنگ نیز در زمان حمله به اصفهان با مشاهده این سازه ها فکر می کند مردم منطقه کبوتر باز هستند و وقتی به فایده آن ها پی می برد از آن ها الگو برداری کرده و در پایتخت کشور خود یعنی بخارا نمونه هایی از آن را می سازد.

برج کبوتر خانه سروشبادران اصفهان فرو ریخت

روستای سروشبادران در 15 کیلومتری مرکز اصفهان واقع شده و علاوه بر بافت تاریخی و مسجدی 450 ساله ، 3 برج کبوتر در خود جای داده است.



انتهای پیام/ب-گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۱۲ مهر ۱۳۹۵
چرا انقدر نسبت به این آثار بی توجهن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۱۲ مهر ۱۳۹۵
واقعا برای مسئولین متاسفم که انقدر نسبت به این آثار بی توجهن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
متاسفانه این برج توسط یکی از سرمایه داران ومالکین روستا تخریب شده وقصد او از این کار تصرف زمین اطراف برج بوده است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
واقعا جای تاسف داره
-
ناشناس
۱۸:۰۷ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
این که چیزی نیست در محله ما که واقع در اصفهان هست حدود 20 عدد از این برجها هست و متاسفانه در حال نابودی هست که فقط یکی از این برجها باز سازی شده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۰۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
حتی یک مورد از اثار تاریخی هم نباید تخریب بشه