معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: مرکز ملی حفاظت و توسعه شتر دوکوهانه کشور در بخش جعفر‌آباد شهرستان بیله‌سوار فعالیت می‌کند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ بهلول تکلوی در جلسه بررسی روند پرورش شتر دوکوهانه در اردبیل اظهار داشت: شتر دوکوهانه به عنوان یک گونه دامی کمیاب در منطقه و کشور که در حال انقراض است مطرح بوده و در حال حاضر نگهداری و پرورش آن به طور غالب مختص استان اردبیل است.

وی گفت: در سالیان گذشته این حوزه با هماهنگی مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی کشور تعداد محدودی شتر دوکوهانه نر اصلاح شده یا بغور برای توسعه پرورش آن در سایر استان‌ها از جمله آذربایجان شرقی، یزد و سمنان توزیع کرده است.

تکلوی افزود: در سال‌های گذشته جمعیت این دام ارزشمند به طور چشمگیری به زیر 100 نفر کاهش یافته و خطر انقراض آن کاملاً محسوس شد که برای جلوگیری از انقراض کامل آن ایستگاه شتر دوکوهانه جهادآباد مشگین‌شهر با خرید تعداد محدودی شتر از عشایر استان در سال 75-74 شروع به فعالیت تحقیقاتی کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در حال حاضر دو مرکز جعفر آباد بیله سوار و جهادآباد مشگین شهر جزو مهمترین مراکز حفظ ژن شتر دوکوهانه کشور محسوب می‌شوند.

تکلوی بیان کرد: براساس آمار سال 94 جمعیت شتر دوکوهانه استان اردبیل 151 نفر شامل 94 نفر ماده و 57 نفر نر بوده و در سه شهرستان بیله‌سوار ، پارس‌آباد و مشگین‌شهر پرورش می‌یابند که عملیات ثبت مشخصات و رکودگیری و بیومتری و صدور شناسنامه بر روی آنها انجام شده است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.