رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: با توجه به کاهش تقاضا در سال‌های اخیر اگر در دو سال آینده رشد اقتصادی به 7/7 درصد برسد به سطح تقاضای سال 90 برگشته ایم.

تقاضای داخلی موتور ناکافی برای خروج از رکود استبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن جلال‌پور رئیس اتاق ایران در دوازدهمین جلسه هیئت نمایندگان اتاق ایران با اشاره به وضعیت نابسامان اقتصاد و ادامه رکود بیان کرد: در حال حاضر با موانعی اعم از ناکارآمدی آثار سیاست هایی که در دوران وفور درآمدهای نفتی اعمال شده و آثار آن تا سال های متوالی پابرجاست، تحریم های اخیر و کاهش بی‌سابقه قیمت نفت مواجه هستیم.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: اگر در سال‌های 95 تا 97 رشد 7/7 درصد داشته باشیم سطح تقاضا به سال 90 برمیگردد، لذا تقاضای داخلی نمی تواند منجر به خروج از رکود شود و از این رو طی یک الی دو سال آینده پرداختن به موضوع صادرات امری اساسی به شمار می رود. 

جلال‌پور با اشاره به اینکه اکنون نرخ ارز 5 درصد کمتر از زمانی است که دولت یازدهم به سر کار آمده بیان کرد: اگر چه طی این سال ها تورم کنترل شده اما قیمت تمام شده کالا بالا رفته و از این رو پرداختن به مسئله صادرات و نرخ ارز ضروری است که شورای پول و اعتبار با بانک مرکزی به این امر بپردازند.

وی در ادامه یادآور شد: کمبود نقدینگی به تولید صدمات زیادی وارد کرده و از طرفی با انباشت مطالبات دولت به بانک‌ها مواجه هستیم که بایستی مسائل بانکی از طریق ایجاد بازار بدهی سرمایه‌گذاری های خارجی و فاینانس پروژه های مالی مرتفع گردد.

جلال‌پور با اشاره به دیگر عوامل خروج از رکود گفت: استفاده از ظرفیت‌های خالی از عوامل مهم خروج از رکود است و  بایستی در سال‌های 95 تا 97 صنعت سالانه رشد یک و شش دهم درصدی داشته باشیم.

** مجلس دهم باید حمایتی باشد نه رقابتی

وی با اشاره به آغاز به کار مجلس دهم بیان کرد: مجلس نهم در زمینه بخش خصوصی مصوبات خوبی داشتند اما انتظار ما از مجلس دهم بیشتر است به طوری که این مجلس به جای حمایتی بودن باید رقابتی شود.

جلال‌پور با اشاره به اصلاح سیستم بانکداری اظهار داشت: اتاق ایران باید تلاش کند تا مشکلات سیستم بانکی مرتفع شود اما اتاق ایران شتابزدگی را مناسب نمی داند باید اصلاح سیستم بانکداری تنها با کارشناسی و راه منطقی و همه جانبه بررسی شود تا شاهد افزایش روز افزون استقلال بانک مرکزی باشیم.


انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
بابدهکارکردن مردم به بانک هاازطریق دادن کارت اعتباری خریدکالارکودازبین نرفت سیزده درصداقتصادخصوصوصی سازی شده مصوبات سازمان خصوصی سازی راروی یخ نوشتین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
بله مگه مردم چقدردرامددارندبااین همه گرونی توقع خروج ازرکودا داریند.قیمت اجناس بایدارزون بشد
آخرین اخبار