همایش استانی سلیاک با حضور جمعی ازمسئولین ، پزشکان استانی وکشوری ، بیماران و خانواده های آنان در تالار بوعلی دانشکده دندانپزشکی زاهدان برگزار شد.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان اززاهدان؛در این مراسم دکتر شهباز خانی استاد دانشگاه تهران گفت: بیماری سلیاک نوعی حساسیت سیستم گوارش افراد به پروتئین موجود درگندم است که فقط با رژیم غذایی فاقد گلوتن بهبود پیدا میکند.

وی افزود: در ایران حدود 15 سال قبل مطالعاتی انجام و مشخص شد چندین هزار نفر مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

وی تصریح کرد: استان سیستان و بلوچستان نسبت به دیگر استانها بیشتر در معرض خطر است که با تدبیر مسئولین امر به خوبی کنترل شده است.

وی با اشاره به اینکه هیچ تسهیلات و امکاناتی برای بیماران مد نظر قرار نگرفته است گفت: باید صدای بیماران باشیم تا بتوانیم مطالبات و درخواستهای آنان از قبیل بیمه درمان جهت آزمایشات، تهیه داروهای بدون گلوتن و ساخت درمانگاه ویژه سلیاک جهت انجام آندوسکپی و کولونوسکپی فراهم کنیم .

دکتر منیژه خلیلی معاون آموزشی دانشگاه و فوق تخصص گوارش اطفال هم در این همایش گفت: بیماری سلیاک در این استان یک تهدید جدی است که بایست این تهدید را تبدیل به فرصتی جهت انجام تحقیقات کرد.

وی با اشاره به علائم این بیماری افزود: عمده علائم این بیماری حالت بی حوصلگی در کودکان، کم خونی، اسهال ، یبوست، نفخ، درد های شکمی و عضلانی می باشد.

دکتر خلیلی در رابطه با عوارض این بیماری نیز گفت: در صورتی که این بیماری به موقع تشخیص داده نشود عوارضی همچون ریزش مو، ریزش دندان، پوکی استخوان، کوتاهی قد، حساسیت های پوستی ودر مقطعی نازایی را در بر خواهد داشت.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار