اهتمام به درس از مهم ترین وظایف طلاب است

استاد حوزه علمیه مشهد گفت: راه و روش‌ها باید همان روش قديم تحصيل در حوزه باشد و انتخاب آزادانه استاد و كلاس درس توسط طلبه از ويژگي‌هاي نظام آموزشي حوزه بوده است.

اهتمام به درس از مهم ترین وظایف طلاب استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خراسان رضوی، آیت‌الله اشرفی شاهرودی در مراسم چهلمین سالگرد ارتحال آیت‌الله میلانی گفت: بنده حدود یک ‌سال‌ونیم شاگرد آيت الله ميلاني بودم و بعد از آن به نجف رفتم و افسوس می‌خورم که چرا از محضر آیت‌الله میلانی بيشتر بهره‌مند نشدم.

وی با بيان اينكه آیت‌الله میلانی برکات و آثار زیادی در دفاع از مکتب و کیان مذهب شیعه داشت، افزود: با توجه به اسناد و كتب موجود، رفتار و اعمال آيت الله ميلاني كاملاً مورد توجه بوده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان همچنین به تحصیلات و تلاش علمی آیت‌الله میلانی اشاره کرد و گفت: ایشان هر درس را مرتب پیگیری و بسیار در درس و مباحثه تلاش می‌کردند؛ به صورتی که چند سال، در یک درس حضور می‌یافتند.

آيت الله اشرفي شاهرودي با اشاره به اينكه احادیث فراوانی در مقام علم و عالم وجود دارد، خاطرنشان كرد: طلبه بايد بداند با چه نیت و قصدی وارد حوزه شده است؛ چرا كه اعمال انسان‌ها را با نيت‌هايشان مي‌سنجند.

وي با بيان اينكه اگر در این رابطه، نیت، پاک نباشد با سختی‌های فراوانی روبه‌رو خواهید شد، افزود: طلاب بايد با نیتي صحیح و هدفي والا وارد حوزه علميه شود، تا بتواند در اين مسير به قله رفيع موفقيت دست يابد.

اين استاد سطوح عالي حوزه با تأكيد بر اينكه اهتمام به درس و بحث از مهم ترین مسائل حوزه علميه است، تصريح كرد: متأسفانه برخي اوقات، طلاب به مباحثه و درس اهتمام ندارند و براي آن كمتر اهمیت قائل هستند، این رفتار سرنوشت خوبی در پی نخواهد داشت و با اين روش، کسی به اجتهاد نمی‌رسد.

آيت الله اشرفي شاهرودي افزود: اخیراً پیش آمده که بعضی آقایان روش دانشگاهيان را در پیش گرفته‌اند. در طول هزار سال ما چه ضرری از روش سنتی حوزه دیده‌ایم؟! آیا در همین مدارس، صاحب جواهر، شیخ مفید و شیخ طوسی و بسیاری دیگر از علما پرورش نیافته‌اند؟! کتاب‌هایی که این بزرگان نوشته‌اند هنوز استفاده می‌کنیم و بهتر از آن‌ها یافت نمی‌شود.

وي استفاده از روش تحصيل و اساتید حوزه علمیه در دانشگاه را مايه افتخار حوزه علميه دانست و خاطرنشان كرد: امام خمینی(ره) بسیار با این تفکر مخالف بود و روش تحصيل در حوزه، مورد تأييد اساتيد حوزوي مشغول تدريس در دانشگاه‌ها نيز هست.

اين استاد سطوح عالي حوزه برگزاري امتحان و حضور و غیاب را در نظام آموزشي حوزه شايسته دانست و گفت: راه و روش‌ها باید همان روش قديم تحصيل در حوزه باشد و انتخاب آزادانه استاد و كلاس درس توسط طلبه از ويژگي‌هاي نظام آموزشي حوزه بوده و خواهد بود.

انتهای پیام//


برچسب ها: اهتمام ، درس ، طلاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار