دکه های روزنامه فروشی در خرمشهر تبدیل به دکه های فلافل فروشی شده اند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛دکه های مطبوعاتی یکی از مراکز مهم خرده فروشی و عرضه روزنامه در سطح شهر است تا مشتاقان و شهروندان با دسترسی راحت به مطبوعات بتوانند نیازهای خود به اخبار روز را تامین کنند.

 جالب اینکه یکی از مشخصه های رشد فرهنگی یک شهر میزان مطالعه شهروندان و مراجعه آنها به مطبوعات است حال در چنین  شرایطی تغییر کاربری دکه های مطبوعاتی یک شهر، آنهم تبدیل آنها به دکه های فلافل فروشی نشاندهنده وجود معضلی فرهنگی در شهر است که باید به آن توجه عاجلی شود.

 متاسفانه این اتفاق در شهر خرمشهر رخ داده است و در شهری که سمبل مقاومت ایران اسلامی در دوران دفاع مقدس است فلافل جایگزین مطبوعات شده است و در دکه هایی که باید مطبوعات روز ارائه شود ، فلافل گرم به مردم ارائه می کنند.

 جالب تر اینکه برای چند ماه اصلا هیچ روزنامه ای در این شهر توزیع نشد.یک دکه دار گفت :روزنامه هایی که من دارم بسیار قدیمی هستند .چند تا دیگه دکه هم هستند که آنها هم تبدیل به فلافل فروشی شده اند.

یک شهروند خرمشهری گفت: در خرمشهر متاسفانه دکه روزنامه فروشی نیست .آنهایی هم که بودند تغییر شغل دادند.

شهروند خرمشهری دیگری گفت: دنبال روزنامه توی این شهر نگردید پیدا نمی کنید.رمضانی  توزیع کننده روزنامه  در خرمشهر گفت: قبلا چهار کیوسک مطبوعاتی برای عرضه روزنامه در خرمشهر اختصاص داده شده بود .اما دوتای آنها اصلا باز نشدند و دو تای دیگر هم که منحصرا فروش مطبوعات به شهروندان را به عهده داشتند ، تغییر کاربری داده اند.

بر اساس مشاهدات عینی دکه های روزنامه فروشی به این دلیل که این شغل برای صاحبان آنها هیچ درامد مناسبی نداشت تبدیل به فلافل فروشی شده و بازار خود را با فلافل رونق داده اند. علاوه بر آن شارژ تلفن همراه – فروش شارژ و فروش سیگار هم در این دکه ها انجام میشود.

یکی از صاحبان این دکه ها گفت : روزنامه با دو تا سه روز تاخیر به دست ما می رسید و در واقع دیگر خبرهای آن سوخته می شود .

از طرفی برخی روزنامه ها را 295  می خریدیم و 300 تومان می فروختیم . این درحالی است که 4000 هزارتومان هم باید کرایه بدهم تا به دست من برسد .در چنین شرایط فروش روزنامه هیچ سودی برای ما ندارد و چرخ زندگیمان نمیچرخد. 

مردانی سرپرست اداره ارشاد اسلامی خرمشهر در این زمینه گفت: اگر به این دکه ها کمکهای بلاعوض داده شود اینها احیا وی شوند. علاوه بر آن ادارات و دستگاههای مختلف مستقیما از کیوسکهای مطبوعاتی خرید کنند و و به دفاتر نمایندگی سرپرستی مطبوعات رجوع نکنند تا روزنامه ها بصورت مجانی به انها داده شود..

 از طرف دیگر هزین های حمل و نقل مطبوعات باید کاهش یابد زیرا هزینه های انتقال مطبوعات بسیار بالاست و همین امر موجب می شود که فروش مطبوعات دیگر سودی نداشته باشد. در عین حال دکه ها در کنار  روزنامه می توانند دیگر محصولات فرهنگی را هم عرضه کنند مانند فروش سی دی.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.