تولید داخلی نقش اصلی در رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی را ایفا می کند و دولت برای توسعه این بخش باید راهکارهای عملی مناسبی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، افخمی راد رییس سازمان  توسعه تجارت و رزاقی استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی  در یک برنامه تلوزیونی ، پیرامون چگونگی حمایت از تولید داخلی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مباحثی مطرح نمودند.

رزاقی در خصوص حمایت از تولید داخل گفت: واردات کالا با ارز 3هزارتومانی منجر به حمایت از طبقه خاص و ایجاد رانت برای واردکنندگان می شود و اختلاف طبقاتی را تشدید می کند.

وی افزود:ما باید به تولید داخلی اهمیت دهیم ولی برخی مسئولان در همه دولت ها اقتصاد را ضربه پذیر کرده اند و توجه کافی به بیکاری و تولید ملی نداشته اند.

رزاقی گفت:سود واردات نسبت به تولید داخل 50 به 5 است و به همین دلیل فعالان اقتصادی به واردات تمایل دارند. 

افخمی راد در پاسخ اظهار داشت: مجموعه دولت در حمایت از تولید داخلی شکی ندارد ولی اگر در بحث واردات محدودیت های شدید در برخی از کالاها اعمال گردد عملا راه را برای رشد واردات غیر رسمی و قاچاق هموار نموده ایم.

وی با تاکید بر ایجاد رقابت مناسب در این بخش تصریح کرد: ورود کالای وارداتی مرغوب به بازار سبب می شود  تا تولید کننده ما نیز در کنار آن به سمت تولید با کیفیت حرکت نماید.

وی افزود:ما باید از تجربه کشورهای دارای اقتصاد مقاوم در برابر شوک های خارجی استفاده کنیم و روند اقتصاد را رو به رشد نماییم به طور نمونه تا 10 سال پیش هدفگذاری ما صادرات غیر نفتی 5میلیارد دلاری بوده و  این میزان هم اکنون به 42 میلیارد دلار افزایش یافته است.

در ادامه رزاقی درباره راهکار دولت تصریح کرد: طبق اصل 44 قانون اساسی ما  باید  در اقتصاد سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی داشته باشیم و دولت باید از صنایع صنعتی کننده حمایت نماید و مانند صنایع دفاعی در دیگر بخش های اقتصادی نیز صنایع مادر را  تقویت کند تا چشم بخش خصوصی به خارجی ها نباشد.

 وی افزود: تا زمانی که صنایع صنعتی کننده رشد ننماید قدم های بزرگ به سمت استقلال صنعتی برداشته نخواهد شد.

افخمی راد به ورود هیات های خارجی به کشور پس از اجرای برجام اشاره کرد و افزود:هیات های خارجی تمایل زیادی برای همکاری با بخش خصوصی دارند و دولت نیز باید از این بخش حمایت کند ولی این حمایت به معنای پول دادن نیست بلکه برخورداری تولید از منفعت مناسب است.

وی ادامه داد:سرمایه ای که از خارج به کشور می شود باید در بخش تولید صرف شود تا ضمن تامین مصرف داخلی، صادرات نیز افزایش یابد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار