گزارش/

پشت پرده کامنت‌های ایرانیان در صفحات چهره‌های سرشناس دنیا

گاهی برخی از کاربران ایرانی در صفحات چهره‌های سرشناس دنیا نظراتی منتشر می‌کنند که جای بحث دارد.

پشت پرده کامنت‌ ایرانیان در صفحات چهره‌های سرشناس دنیا
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،رشد و گسترش شبکه های اجتماعی،از پدیده های خاصی به شمار می رود که به نوعی رایج و شایع شده است،سخن از کامنت ها و لایک های گسترده ای است که بصورت یک موج و سیل عظیم،مخاطبی خاص را هدف آماج خود قرار می دهد.

کامنت هایی که در مدت زمانی اندک،با چنان هجمه ای از سوی کاربران فضای مجازی همراه می شود که برای مخاطبان آن نیز تعجب آور و غافلگیر کننده است،یک روز پیج ماژیج(داور بازی ایران و آرژانتین)و روز دیگر همسر رونالدو و روز دیگر...

هنوز از یاد نبرده ایم سیل کامنت های بعضا توهین آمیزی که کاربران فضای مجازی،به نحوی همه جانبه و گسترده،مسی را هدف قرار داد،موضوعی که حتی واکنش جمشید مشایخی و عذرخواهی وی را در پی داشت،عذرخواهی که گویی چندان تاثیرگذار نبوده و نتوانسته تغییر رفتاری خاصی را میسر سازد. البته انتظار اصلاح چنین مواردی با یک توصیه،پند و تذکر و یا عذرخواهی معنا دار نیز میسر نخواهد بود،بلکه باید با برنامه ریزی مدون و اصولی در دراز مدت نسبت به اصلاح و ترمیم چنین رفتارهایی اقدام کرد.

رفتارهایی که صرفا صاحب نام ها و نامداران جهان را نشانه نمی رود،بلکه گاهی،افراد مشهور و صاحب نام داخلی را نیز هدف بغض و کینه خود قرار می دهد، که از تیغ تند و تیز چنین تهاجماتی مصون نماندند و احتمالا در آینده نیز این تهدید همچون سیلی ناگهانی بر سر بزرگان و ناموران داخلی و خارجی خراب خواهد شد،سیلی بنیان کن که گاه به هنگ کردن پیج اینستاگرام و فیس بوک منتهی می شود و یا شخص هدف قرار گرفته مجبور به بستن صفحه مختص به خود می شود.

مهدی سلطانی پور،استاد دانشگاه و جامعه شناس ، در ریشه یابی چنین رفتارهایی عنوان می کند:ارزیابی و واکاوی چنین امری ازابعاد و جهاتی گوناگون قابل بررسی است.

وی معتقد است بخشی از رخدادها را باید در نگاه سرگرم گونه ای جستجو کرد که برخی از کاربران فضای مجازی بدون در برداشتن هزینه هایی چندان به آن مبادرت می ورزند.

این جامعه شناس با اشاره به خشونت کلامی به عنوان دومین عامل موثر در بروز چنین رفتارهایی می گوید:بخش دیگری از عوامل موثر در ظهور این پدیده به نحوه استفاده از فضای مجازی در بین کاربران باز می گردد.

*سرگرمی سالم در میان برخی جوانان گم شده است

سلطانی پور معتقد است که سرگرمی های سالم در میان بخشی از جوانان جامعه گم شده و در واقع پایین بودن و هزینه حداقلی کامنت های اینچنینی باعث گرایش برخی از نوجوان و جوانان به بروز چنین رفتارهایی می شود.

به تعبیری می توان گفت دشنام دادن و توهین کردن به برخی از نامداران ایران و جهان با هزینه های مالی حداقلی،بعد از مدتی به روال و قاعده ای نامیمون درمیان جوانان مبدل می شود که چندان خوشایند به نظر نمی رسد.

در واقع امر دشنام دادن و ارسال پیام های توهین آمیز،موید رگه هایی از واقعیت های درونی برخی افراد است که در چنین فضاها و شرایطی بروز پیدا می کند،واقعیت هایی که با بغض،کینه و خشونت هم نشین و عجین شده است.

حمید مصطفوی،روانشناس و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در این خصوص  اظهار داشت:آنچه که در حاشیه دشنام ها و توهین های کاربران ایرانی تامل برانگیز به نظر می رسد به قبح زدایی و قبح شکنی توهین در میان برخی از افراد و گروه های اجتماعی جامعه باز می گردد که به نظر می رسد باید با فرهنگ سازی مانع از شیوع و گسترش آن شد و تحقق این امر جز با همگرایی،همسویی،تعامل سازنده و برنامه ای هدفمند و البته پرهیز از عملکرد جزیره ای دستگاه های فرهنگی میسر نخواهد شد.

*عدم تحمل نظرات و دیدگاه های مخالف

شیوا آشنا،پژوهشگر روانشناسی نیز در گفتگویی با رسانه‌ها در این خصوص معتقد است،عدم تحمل آراء و نظریات دیگران،نقطه ضعف بزرگی است که بعضا عده ای از افراد جامعه به آن دچار هستند.

در واقع امر بخشی از آبشخور چنین رفتارهای توهین آمیزی را باید در روحیه تحمل ناپذیر برخی از افراد و گروه ها جستجو کرد که رفع آن نیازمند راه حل هایی مناسب است.

*چه باید کرد؟

کارشناسان و صاحبنظران معتقدند،رفع چنین ناهنجاری ها و نارسایی های رفتاری و اجتماعی در فضایی همچون فضای مجازی ، مستلزم آگاه سازی،اطلاع رسانی،فرهنگ سازی و بستر سازی برای تامین الزامات جامعه پذیری صحیح افراد است.

در واقع امر خانواده و مدرسه به عنوان اصلی ترین نهادهای فرهنگ ساز،از مولفه های تعیین کننده در کنترل چنین آسیب هایی به شمار می روند که می طلبد با برنامه ریزی مدون و اصولی و اتخاذ روش های سازنده و کارآمد آموزشی و پرورشی در این راستا گام بردارند.

در پایان نباید از کسب مهارت های کنترل خشم به سادگی گذشت،زیرا بطور یقین بروز بخشی از چنین رفتارهایی، ریشه در خشونت کلامی پنهانی دارد،که با کسب  مهارت و یادگیری فنون و راهکارهای کنترل خشم و پیشگیری دور از دسترس نخواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۸:۰۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
این کار جوانان ایرانی باعث میشه که در چشم جهانیان ما ایرانی ها را ادم هایی با فر هنگ ضعیف و عیاش گذران جلوه نمایند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
بعضی ها ذاتا بی شعور هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
باید قرهنگ سازی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی اصیل
۱۰:۳۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
پر واضح است که اینچنین برنامه هایی در لندن نوشته و ساخته و پرداخته میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۹ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
جهان سوم بودن همین دردسر هارو داره
آخرین اخبار