رئیس پارك ملی دریاچه ارومیه گفت: ۴۰ قطعه پرنده نادر و مهاجر كفچه نوك در پارك ملی دریاچه ارومیه، تالاب كانی برازان مهاباد و تالاب سولدوز نقده مشاهده شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ بهزاد شیرپنجه افزود: این پرندگان كه از سال ۸۹ تا كنون تالابهای استان را ترك كرده بودند، امسال برای نخستین بار در پارك ملی دریاچه ارومیه و جزیره اردوشاهی و دو تالاب دیگر استان مشاهده شدند.

وی با بیان اینکه كفچه نوك ها در مصب رودخانه باراندوز چای تخم گذاری كرده اند و امیدواریم به زودی شاهد جوجه آوری آنها باشیم افزود: این دسته از پرندگان مهاجر از عرضهای شمالی و سیبری به استان مهاجرت كرده اند و تا پاییز در استان می مانند.

شیرپنچه ادامه داد: این پرندگان از نوع پرندگان نادر و در حال انقراض هستند كه در مسیر كوچ خود از شمال به جنوب توقف های بسیار كوتاهی در برخی آبگیرها و تالاب ها داشته و پس از استراحت و تغذیه مسیر خود را ادامه می دهند و در صورت مساعد بودن آب و هوا و شرایط تغذیه ای، در برخی از مسیرها تا فصل پاییز ماندگار می شوند.

وی از اهالی روستاهای همجوار پارك ملی دریاچه ارومیه خواست در صورت مشاهده افراد سودجو و فرصت طلب در شكار گونه های مختلف پرندگان و دیگر جانوران در حاشیه این تالاب ها مراتب را به اداره حفاظت محیط زیست ارومیه اطلاع دهند.

جزیره اردوشاهی یكی از ۱۰۲ جزایر پارك ملی دریاچه ارومیه است.

كفچه نوك، پرنده ای است با پر و بال سفید، رنگ و پای بلند به رنگ سیاه و منقاری كفگیر مانند به رنگ سیاه براق است كه خطهای عرضی چروك مانندی بر روی قسمت باریك آن نقش بسته است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.