نخست وزیر قرقیزستان در دیدار با عبدالله عبدالله رییس اجرایی افغانستان، از تعهد کابل در مبارزه با تروریسم و قاچاق موادمخدر قدردانی کرد.

تعهد افغانستان در مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر ستودنی استبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، سورون بای جین بکوف نخست وزیر قرقیزستان در دیدار با عبدالله عبدالله رییس اجرایی افغانستان در شهر دوشنبه تاجیکستان، از تعهد کابل در مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر تقدیر کرد.

دفتر مطبوعاتی ریاست اجرایی با نشرخبرنامه ای اعلام کرد که عبدالله بعد از رسیدن به شهر دوشنبه؛با نخست وزیر جمهوری قرقیزستان دیدار و گفتگو کرد.

عبدالله در این دیدار روابط میان دو کشور را تاریخی٬ مستحکم و استوار خواند و آغاز برنامه کاسایکهزار برای انتقال برق به پاکستان از طریق تاجیکستان و افغانستان را گام مهم و تاریخی در راه گسترش و بهبود این روابط دانسته است.

رییس اجرایی افغانستان در ادامه اظهاراتش از کمک‌ها و همکاری‌های قرقیزستان به حکومت و مردم افغانستان نیز قدردانی کرد.

در همین حال نخست وزیرقرقیزستان در این دیدار گفته است توسعه و پیشرفت کشورهای منطقه برای کشورش مهم است.
وی در ادامه صحبت‌هایش ثبات و امنیت در افغانستان را برای توسعه و استقرار در منطقه اساسی و بنیادی دانست و از همکاری کشورش در این زمینه اطمینان داد.

این مقام ارشد قرقیزستانی از تعهد افغانستان در مبارزه با تروریزم و قاچاق مواد مخدر قدردانی کرده و تلاش‌های افغانستان را در این زمینه ستودنی خواند.

نخست وزیر قرقیزستان آغاز عملی برنامه کاسایکهزار را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های توسعه‌ای برای همگرایی و همکاری منطقه‌ای دانست و نقش آن را در تحول مثبت زندگی مردم اساسی عنوان کرد.

سورون بای جین بکوف ،در ادامه صحبت‌هایش خواهان همکاری‌های بیشتر میان دوکشور شد و ابراز اميدواری کرد كه كشورش بتواند براي اهالی پامير درجهت رشد و توسعه کمک موثر داشته باشد.

رییس اجرایی افغانستان نیز با تشکر از نخست وزیرقرقیزستان٬ درباره وضع امنیتی در افغانستان صحبت کرد، و تروریسم را تهدید مشترک علیه صلح و ثبات در منطقه دانست.

عبدالله تاکید کرد: تروریست‌ها از تمام کشورهای منطقه در افغانستان علیه مردم ما در جنگ هستند و افغانستان در خط اول مبارزه با دهشت‌افکنی و تهدیدهای امنیتی قراردارد.

وی همچنین از فعالیت‌های گروه‌های جنایتکار و تبهکار برای قاچاق موادمخدر صحبت کرده و خواهان همکاری مشترک در این زمینه گردیده است.

رئیس اجرایی افغانستان آغاز به‎کارعملی برنامه کاسا یکهزار برای انتقال برق را گام مهم در راه توسعه و ترقی منطقه دانست و از کشور قرقیزستان برای انتقال انرژی برق به منطقه تشکر کرد.

وی در ادامه اظهاراتش از فراهم سازی زمینه حضور در افتتاح این برنامه بزرگ و سرنوشت ساز از کشورهای قرقیزستان و تاجیکستان قدردانی کرد و همکاری کامل افغانستان را برای عملی کردن این برنامه اعلام داشت.

گفتنی است که عبدالله روز چهارشنبه برای افتتاح پروژه انتقال برق از آسیای میانه به آسیای جنوبی، مشهور به کاسا یکهزار که یکی از پروژه های بزرگ منطقه به شمار می رود وارد شهر دوشنبه تاجیکستان شد. 

قرار است که این پروژه بزرگ اقتصادی امروز توسط مقامات عالیرتبه کشورهای افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان و پاکستان در منطقه بتاش شهر تورسن‎زاده جمهوری تاجیکستان افتتاح شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.