استفاده از واسطه های مطمئن ، آگاه و مومن یکی از راههای بسیار کارامد برای ازدواج جوانان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛بحث ازدواج این روزها در بین جوانان ایرانی بحثی بسیار مهم و به روز است که بعد از رسیدن پسران و دختران جوان به سن ازدواج خانواده ها به دنبال یافتن همسر مناسب برای پسرانشان، دختران بسیاری را زیر نظر گرفته و از آیتم های مختلفی عبور می دهند.

در این میان تعدادی از جوانان با عبور از خط زندگی سنتی راه های مدرن ارتباطی  را برای انتخاب همسر آینده خود برمی گزینند.این موضوع در واقع بین بسیاری از خانواده ها و فرزندانش نوعی دوگانگی ایجاد کرده است؛ تعدادی از پسران به دنبال راه های گزینش همسر آینده خود به شکل مدرن و از طریق وسایل و یا راه های ارتباطی جدید هستند و این در حالی است که والدینشان دوست دارند به صورت سنتی و از طریق واسطه ها و یا آشنایان دور و نزدیک آینده متاهلی فرزندانشان رارقم بزنند.اینجاست که نقش واسطه ها در این روزها بسیار پررنگ شده و به نوعی از شکل سنتی گذشته که محدود به جمع های کوچک زنان در پستو بود خارج و به جمع های بزرگتری ورود کرده است.

واسطه گری در امر ازدواج یکی از تاکیدات امام حسین(ع) است و این امام بزرگوار از افراد می خواهند با آداب و فن های این امر آشنایی کاملی داشته باشند.مژدگانی های بسیار زیادی از طرف خداوند و اهل بیت(ع) برای آنهایی که واسطه های ازدواج افراد می شوند در نظر گرفته شده که هر کدام از این برکات به تنهایی خود منبع خیر و برکت برای واسطه گر هستند و در احدایث به وفور از این سنت حسنه یاد شده است.

رهبر فرزانه انقلاب یکی از مسائل مهم امروز جوانان ایران زمین را ازدواج دانسته و تاکید می کند رسم خواستگاری رفتن و واسطه گری یکی از رسوم بسیار زیبای مردم این سرزمین است و یکی از آداب ارزشمند کشورمان تلقی می شود و اکنون با کثرت نسل جوان باید این موضوع رواج داشته باشد که اگر پسری را می شناسید به خانواده دختر خانم معرفی کنید.

الف. محمودی خانم میانسالی هستند که در حدود بیست سال است در آبادان بین جوانان زیبنده امر واسطه گری انجام می دهد وی آداب این کار را چنین برمی شمرد: داشتن دغدغه کار خیر برای رضای خداوند نخستین شرط مهم برای این افراد است.

 وی ادامه داد: حس مسئولیت و داشتن دغدغه فکری برای افراد واسطه گر همراه با رضای خداوند سبب می شود که صحبت های افراد ناآگاه برای شما مانعی در انجام این امر خداپسندانه نباشد.

محمودی گفت: دومین موضوع مهم آن است که این افراد باید بسیار حواس جمع بوده و دقت کافی داشته باشند از طرفی یک واسطه ازدواج باید خودش در امر خیر پیشقدم شود.

وی افزود: یکی از نکات مهم در معرفی دو خانواده به هست کم آن اه از جزئیات رفتاری و اخلاقی مراجعه کنندگان خود باخبر باشید و برای این منظور می توانید دفترچه ای را تهیه کرده و خصوصیات دختران و پسران مورد نظر را یادداشت کنید و همیشه این دفترچه را با خود به همراه داشته تا افراد متناسب را انتخاب و به خانواده ها معرفی کنید.

محمودی با اشاره به شرط آخر این کار ادامه داد: واسطه ها به یک همت و پیگیری مستمر نیاز دارند تا در صورت شنیدن پاسخ منفی این کار را دنبال کنند و ناامید نشوند همچنین در برابر گله ها و تنگ نظری های بعضی از افراد صبر داشته باشند.

سیمین اعتمادی استاد دانشگاه و روانشناس در این زمینه نیز با توجه به شرایط جامعه امروز و نیاز جوانان برای یافتن زوج مناسب گفت: افرادی که می خواهند در امر ازدواج واسطه باشند باید اطلاعات کافی را از دو طرف داشته تا در یافتن زوج مناسب درصد خطا به پایین ترین حد ممکن برسد.

وی افزود: واسطه گرها باید اطلاعات خانوادگی افراد را مانند یک امانتدار حفظ کرده و در جای مطمئن و تا حد امکان دور از دسترس اعضای خانواده و دوستان نگهداری کنند.اعتمادی ادامه داد: ویژگی های خانوادگی، شرایط سنی، تحصیلات، عقاید کلی والدین، وابستگی به اصالت خانوادگی، تعداد فرزندان، شرایط ظاهری و مادی، همسان سازی مشاغل دختر و پسر باید توسط این افراد مورد توجه قرار بگیرد.

مریم دختر سی ساله ای است که پنج سال از زمان ازدواجش گذشته و از طریق یکی از واسطه ها همسر خود را انتخاب کرده است؛ وی در این زمینه گفت:  بعد از معرفی همسرم توسط یک شخص واسطه، ویژگی ها مورد نظرم را در این فرد مشاهده کرده و از خانواده ام خواستم با انجام تحقیقات کافی خیال من و خودشان را راحت کنند.

وی ادامه داد: اکنون بسیار از زندگی در کنار همسرم راضی هستم و به لطف خداوند و همیاری آن شخص واسطه فرزند سه ساله ام ثمره این ازدواج آگاهانه است.

مریم همچنین از خانواده ها خواست وسواس کمتری در امر ازدواج فرزندانشان داشته باشند و افزود: تعدای از خانواده ها دائم درباره افراد تردید دارند؛ این اقدام سبب می شود امر ازدواج فرزندانشان به تعویق بیفتد بنابراین بهتر است به جای این شک و تردیدها اطلاعات جامع و کاملی از طرف مقابل خود کسب کنند.

در  ماه های شاد رجب و شعبان بیشتر از هر زمان دیگری خانواده ها و فرزندانشان به دنبال آن هستند که مراسم خواستگاری و یا ازدواجشان را به مبارکی این ضیافت های الهی رقم بزنند و والدین وظیفه دارند با همکاری افراد معتمد فرزندانشان را در ساختن آینده ای روشن همراه با خیر و سلامتی یاری کنند تا روزهای روشنی را در دنیای پرهیاهوی امروز برای خود بسازند. و بدون شک برای این امر خیر ، توسل به واسطه های آگاه و کار بلد می تواند بسیار مفید و موثر باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: آبادان ، واسطه ، ازدواج ، حیرین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.