پرداخت یارانه به سفرهای مردم طرح جدید دولت برای بهبود صنعت گردشگری است که مردم را تشویق به حضور در مناطق ناشناخته می‌کند.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پرداخت یارانه سفر موضوعی است که چندیست از سوی مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان شده که به گفته وی مقدمات آن از تابستان امسال آغاز می‌شود و قرار است در پاییز به مرحله اجرا برسد. وی ترویج سفر به مناطق کمتر شناخته شده را از اهداف این طرح بیان می‌کند.

صنعت گردشگری که امروزه پس از صنایع نفت و خودروسازی به سومین صنعت درآمدزای جهان تبدیل شده، از نظر اقتصادی سبب ایجاد اشتغال، کاهش بیکاری و افزایش درآمد می‌شود.

از مزایای این صنعت همین بس که میزان سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک فرصت شغلی در صنعت گردشگری بسیار پایین‌تر از دیگر صنایع است. به عبارت دیگر اشتغال‌زایی در این صنعت به سرمایه‌گذاری کمتری نیاز دارد و تردیدی نیست که همه کشورها در رقابتی تنگاتنگ در پی بهره‌گیری از مزایای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و به‌ویژه دریافت سهم بیشتری از درآمد جهانی حاصل از گردشگری و همچنین بالابردن سطح اشتغال در کشور متبوع خود هستند.

در ایران نیز هر چند صنعت گردشگری از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است، اما تاکنون به دلیل آماده نبودن بسترهای مناسب این صنعت نتوانسته از توسعه‌ای که شایستهٔ آن است، برخوردار شود. 

با این همه طرح یارانه سفر در صورتی که به‌درستی اجرا شود، می‌تواند کشور را در زمینه رشد و توسعه اقتصادی به اهداف خود نزدیک کند. سلطانی‌فر نیز به عنوان متولی اجرای این طرح، از استان سیستان و بلوچستان و مسیر زاهدان، زابل، چابهار و تهران به عنوان نمونه‌ای از مقاصدی که باید برای  گردشگران داخلی پیگیری شود نام می‌برد و عنوان می‌کند سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای تسهیل اجرای سفر مردم به این مناطق یک‌ سوم هزینه‌ سفر به این مقاصد را در سال 95 می‌‌پردازد.

ناگفته پیداست که صنعت گردشگری صنعتی چندوجهی است که می‌تواند اثر مثبتی بر سایر بخش‌های کشور مانند کسب درآمد ارزی، افزایش درآمد دولت، افزایش سرمایه‌گذاری، افزایش اشتغال نیروی کار، توسعه تولید، فروش و گردش اقتصادی صنایع دستی داشته باشد.

مرتضی رحمانی موحد معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز درباره جزییات طرح جدید میراث فرهنگی می‌گوید این سازمان در چارچوب حمایت از مقاصد جدید و توزیع مکانی سفر، تصمیم گرفته به بسته‌های سفر به مقصد استان‌هایی که دارای جاذبه‌ها و قابلیت‌های ناشناخته‌ای هستند، یارانه بدهد. این بسته‌ها را آژانس‌های گردشگری تهیه می‌کنند و قرار نیست یارانه مستقیم به مردم داده شود. وی اظهار می‌کند که بسته‌های سفر یارانه‌دار مشمول قشر خاصی نمی‌شود و هرکسی می‌تواند این بسته را از آژانس‌های مسافرتی بخرد و از یارانه‌ آن بهره‌مند شود.

درست است که طرح ایده‌هایی با هدف رونق صنعت توریسم و کمک به غیر نفتی کردن اقتصاد کشور همواره مورد تأکید برنامه‌ریزان کشور بوده است اما منتقدان آن براین باورند که دولت در اجرای آن ممکن است با مشکلاتی مواجه شود.

کارشناسان گردشگری دلیل مدعای خود را این‌گونه توجیه می‌کنند که انتخاب آژانس‌‌های مجری این طرح، "کنترل میزان تقاضای مردم با توجه به بودجه تخصیص‌ یافته"، "امکانات گردشگری و زیرساخت‌‌های موجود در مقاصد مورد نظر"، "نحوه پرداخت یارانه"، "پیچیدگی نظارت بر اجرای طرح مذکور" و "تخمین هزینه بسته‌‌های سفر با توجه به طیف وسیعی از قیمت‌‌ها" را از جمله مسائلی می‌دانند که می‌‌تواند در جای خود مشکل‌‌زا باشد. همچنین این فعالان عرصه گردشگری معتقدند توزیع امکانات مناسب و تامین بسترهای مورد نیاز در تمام مقاصد گردشگری نیز از مهم‌‌ترین نکاتی است که مجریان امر باید به آن‌ها توجه کنند و در اولویت برنامه‌ریزی‌های خود قرار دهند.

اردشیر اروجی یکی از کارشناسان گردشگری هم به عنوانی یکی از منتقدان به نحوه اجرای این طرح می‌گوید در شرایطی که دولت تمایل دارد یارانه را از روی کالاهای اساسی زندگی مردم بر دارد، اختصاص یارانه برای سفر با وجود کمبود اعتبارات و کارهای زیرساختی مهم دیگری که حتی در زمینه گردشگری وجود دارد، اقدام درستی نیست. وی اظهارات خود را این‌گونه توجیه می‌کند که قرار نیست مردم را به زور و از طریق سود و انگیزه مادی و تخفیف به سفر رفتن تشویق کرد، سفر کردن امری فرهنگی محسوب می‌شود، بنابراین سفری که به دلیل ارزان بودن صورت بگیرد هیچ دستاورد فکری و فرهنگی برای فرد نخواهد داشت.

به‌هرحال امسال سالی است که باید با اقدام و عمل مسئولان در هر زمینه توام باشد تا شاید بتوانیم گره کور اقتصاد کنونی را از پای جامعه باز کنیم و صنعت گردشگری به عنوان یکی از ارکان ایجاد اشتغال و درآمدزایی و جذب سرمایه می‌تواند با برنامه‌ریزی‌های صحیح و کارشناسی شده که قابلیت اجرایی داشته باشند، رهایی‌بخش جامعه از شرایط کنونی باشد.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار