هیالوما و آگزودس ناقل ویروس تب کنگو در سیستان و بلوچستان هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز زاهدان.،  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سمینار آموزشی عفونتهای ویروسی گفت: دو کنه هیالوما و آگزودس که از طریق دامهای غیر مجاز به استان سیستان وبلوچستان وارد می شوند قدرت خونخواری بسیاری دارند ودر هربار تخم ریزی بیش از هزار تخم می گذارند و اگر این تخم ها آلوده به ویروس باشند هر تخم ویروس زیادی را به انسان منتقل خواهد کرد. 

وی افزود: بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی خطرناکی است که در استان سیستان و بلوچستان و برخی از استانهای دیگر کشور گزارش شده است این بیماری به علت گزش کنه،  تماس با  دام های آلوده ، گوشت های آلوده و تماس با بیماران آلوده به انسان منتقل می شود. 

دکتر سید حسن موسی کاظمی متخصص حشره شناسی پزشکی وعضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز گفت:کنه های چسبیده به دامها نقش مهمی را در انتقال بیماری به انسان دارند و بهترین  و مناسب ترین روش پیشگیری از بیماری های واگیر در مرحله اول مبارزه با کنه است که اگر کنه به دامها چسبیده باشد می توان با حشره کش های مناسب  ، اطراف دامها، اصطبلها، دامداریها و محل نگهداری دام ها را سمپاشی نمود. 

وی تصریح کرد: طبق بررسی بعمل آمده عمده کنه های هیا لوما وآگزودس از طریق دامهای غیر مجاز که از مرز پاکستان وارد استان می شوندبه این منطقه وارد شده اند. 

انتهای پیام/گ

برچسب ها: ورود ، دوکنه ، دام غیرمجاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار