شرکت نفت ایران به منظور باز پس گرفتن بازارهای آسیا از عراق و عربستان، برای مشتریان آسیایی خود تخفیف ویژه‌ای در نظر گرفته‌است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز؛ بهای رسمی نفت سنگین ایران برای تحویل در ماه ژوئن بار دیگر کاهش یافت. شرکت نفت ایران به منظور باز پس گرفتن بازارهای آسیا از عراق و عربستان، اقدام به اعمال تخفیف ویژه برای مشتریان آسیایی خود کرده است.

از ماه ژانویه (دی 94) تاکنون، این سومین بار است که بهای رسمی نفت سنگین ایران تغییر کرده است. یک منبع آگاه به رویترز گفت: بهای رسمی نفت سنگین ایران برای تحویل در ماه ژوئن (خرداد 95) با یک دلار و 60 سنت ارزان‌تر از متوسط قیمت نفت عمان و دوبی در هر بشکه به بازارهای آسیایی فروخته می‌شود. این قیمت نسبت به بهای ماه گذشته یک دلار بیشتر است. با این حال، بهای نفت سنگین ایران همچنان 30 سنت ارزان‌تر از نفت درجه متوسط عربستان سعودی و 20 سنت کمتر از نفت سبک بصره عراق است. این قیمت بزرگ‌ترین تخفیف بهای نفت از سال 2007 تاکنون است. نفت سبک ایران نیز 25 سنت گران‌تر از نفت سبک عربستان و 50 سنت بیشتر از بهای متوسط نفت عمان و دوبی فروخته می‌شود.

از سوی دیگر، عربستان سعودی – بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت سازمان اوپک – بهای رسمی انواع نفت خود را طی چند ماه گذشته افزایش داده است و این روند می‌تواند توجه بازارهای جهانی را به نفت ارزان ایران جلب کند. این در حالی است که چندی پیش، مدیر اجرایی شرکت آرامکو عربستان از احتمال افزایش تولید نفت این شرکت خبر داده بود.

بر اساس این گزارش، تهران در آغاز هر سه ماه، بهای نفت صادراتی به آسیا را تغییر می‌دهد. این در حالی است که از آغاز سال 2016، بهای نفت سنگین ایران برای تحویل در ماه‌های مارس (اسفند 94)، آوریل (فروردین 95) و ژوئن (خرداد) تغییر کرده است. تغییر بهای نفت ایران باعث شد در ماه مارس حجم صادرات به آسیا تا 50 درصد افزایش یابد.

پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در ژانویه 2016، جمهوری اسلامی ایران با افزایش حجم صادرات نفت کوشیده است در رقابتی نزدیک با تولیدکنندگان بزرگ نفت، تسلط خود بر بازارهای جهانی را گسترش دهد.

عراق و عربستان سعودی در سال‌های 2007 و 2008 با سود بردن از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، بخش بزرگی از نفت آسیا را تأمین می‌کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار