نیویورک تایمز: آیا در "روز اروپا" موضوعی برای جشن گرفتن باقی مانده است؟/ 6 چالش قاره سبز

نیویورک تایمز نوشت اتحادیه اروپا هر ساله "روز اروپا" را جشن می گیرد؛ اما جهان این روزها با چالش های جدیدی روبرو شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از نیویورک تایمز، روز گذشته (نهم مه) با عنوان "روز اروپا" نام داشت. در چنین روزی در سال 1950، روبرت شومان، وزیر خارجه فرانسه ساختار جدیدی برای اتحادیه اروپا ارائه کرد که در آن وقوع هرگونه جنگ میان کشورهای اروپایی را غیرقابل تصور خواند.

با وجود اینکه بسیاری از قاره ها عاری از جنگ هستند و این اتحادیه جایزه صلح نوبل را در سال 2012 از آن خود کرد، حالا با چالش های جدی تری روبرو شده است که شاید نیازی به جشن گرفتن نباشد. در زیر 6 چالش اتحادیه اروپا مطرح شده است: 

1.خروج احتمالی انگلیس از اتحادیه اروپا: رای دهندگان انگلیسی قرار است 23 ژوئن (3 تیر) در خصوص خروج از اتحادیه اروپا تصمیم گیری کنند. با وجود بحران هایی از جمله مهاجرت، نارضایتی از بوروکراسی در بروکسل و موارد دیگر، انگلیس معتقد است با خروج از اتحادیه اروپا قدرت بیشتری خواهد داشت. با وجود اینکه برخی معتقدند این مسئله به اقتصاد کشور ضربه می زند. این درحالیست که "دیوید کامرون،" نخست وزیر انگلیس با خروج از اتحادیه اروپا مخالف است.

2. بحران مهاجرت: بیش از یک میلیون نفر از مناطق جنگی گریخته اند و وارد اتحادیه اروپا شده اند. برخی از آنها تنها توانستند به آلمان برسند؛ زیرا "آنگلا مرکل،" صدراعظم آلمان اصرار داشت باید درها را به روی پناهجویان باز گذاشت. برخی ناظران معتقدند هجوم بی سابقه مهاجران بدون دستیابی به یک راهکار سیاسی در جنگ داخلی سوریه متوقف نخواهد شد.

3.افزایش احزاب راست افراطی: نارضایتی از اتحادیه اروپا مسئله جدیدی نیست؛ اما به دلیل موضوعات مختلفی از جمله گسترش تروریسم و رکود اقتصادی به افزایش احزاب راست افراطی در سراسر اروپا دامن زده است. پس از حملات تروریستی در فرانسه، "جبهه ملی" مارین لو پن در این کشور در انتخابات منطقه ای ماه دسامبر سال گذشته پیروز شد. در آلمان نیز بحران مهاجران باعث ظهور حزبی راست گرا شده است. در لهستان و مجارستان نیز وضع به همین صورت است.

4. رکود اقتصادی: سالها پس از بحران مالی سال 2008 تا 2009، اقتصاد اروپا تنها اندکی بهبود یافته است. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد اقتصاد منطقه یورو در سال جاری 1.7 درصد رشد می کند که این میزان در مقایسه با کشورهای درحال توسعه که 4.3 درصد است، پایین تر است. جمعیت سالخورده، بهره وری راکد و افزایش نابرابری در اروپا باعث گسترش نارضایتی شده است. نرخ بیکاری جوانان در ایتالیا، آلمان و اسپانیا نیز بسیار بالاست.

5. ظهور دوباره روسیه: روز دوشنبه روز پیروزی روسیه --پیروزی اتحاد جماهیر شوروی بر آلمان نازی در سال  1945 -- نیز بود. روسیه این روز بزرگ را در پایتخت خود جشن گرفت. شکست رایش سوم (آلمان نازی)، سیاست های غیرقابل پیش بینی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در خصوص بحران کریمه در سال 2014، و حضور نظامی این کشور در بحران سوریه، باعث افزایش نگرانی هایی شده است.

و اما...
6. مسابقه آواز یوروویژن: این مسابقه هر ساله برگزار می شود و کشورهای عضو اتحادیه اروپا می توانند در آن شرکت کنند. این مسابقه امسال در استکهلم، پایتخت سوئد برگزار می شود و در واقع موضوعی است که ارزش جشن گرفتن را در "روز اروپا" دارد.

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار