عضو کمیسیون اقتصادی گفت: بیشترین فساد در حوزه درآمدهای نفتی و تجاری به خاطر اعمال سلایق و شفاف نبودن اتفاق افتاده است.

ابوذر ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره ریشه‌های فساد و رانت‌خواری در اقتصاد کشور گفت: ریشه‌های فسادجامعه در دو حوزه قوانین و مدیریت خلاصه می‌شود.

نماینده مردم لاهیجان ادامه داد: در حوزه قوانین از جهت موازی بودن مقررات و تخصیص پذیری آنها و همچنین وجود خلا در بخش‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌ها مشکلات فراوانی وجود دارد.

وی در ادامه گفت: در حوزه مدیریت نیز از نظر شایسته سالاری، مباحث تعهدی و انسانی و یا حوزه پایشی و نظارتی ایرادات فراوانی وجود دارد.

ندیمی با اشاره به اینکه اگر ما اقتصاد دولتی نداشته باشیم طبیعتا فساد معنا ندارد ادامه داد: اگر تقاضا برابر با نیاز جامعه باشد فساد کمتر شده و یا اگر به جای کنترل دستی، کنترل صنعتی داشته باشیم مفاسد به همین اندازه کمتر خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه در برخورد با مفاسد باید دولت بی‌اغماض رفتار کند خاطر نشان کرد: مجموعه‌ای از عوامل انسانی، قانونی و صنعتی می‌تواند در رانت‌خواری و فساد تأثیرگذار باشد.

ندیمی در پایان خاطر نشان کرد: بیشترین فساد در حوزه درآمدهای نفتی و تجاری به خاطر اعمال سلایق و شفاف نبودن اتفاق افتاده است. این نوع عوامل باعث می‌شود که مفاسد اقتصادی به راحتی افشا نشوند و یا برخورد قاطع با آنها صورت نگیرد. 


انتهای پیام/


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار