قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بيان اينكه ساخت مواد صنعتی در آشپزخانه امكان پذير است، گفت: سال 94، 220 كارگاه(آشپزخانه) ساخت مواد مخدر صنعتی منهدم شد.

ساخت مواد صنعتی در آشپزخانه امكان پذير است/كشف 70 تن مواد مخدر در سال 95به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا جزينی قائم مقام دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر در اختتاميه چهارمين جشنواره اعتياد و رسانه كه امروز سه شنبه در تالار ايوان شمس برگزار شد با بيان اينكه پيشگيری از اعتياد به مواد مخدر يك مقوله مهم در جامعه است، اظهار داشت: بر اساس بيانات مقام معظم رهبری بايد بالغ بر 25 درصد برنامه كاهش مصرف مواد مخدر در برنامه ششم توسعه پيش بينی شود.

وی افزود: در همين راستا سال 85 مقام معظم رهبری 11 سياست را نيز ابلاغ كردند كه مجموعه فرايند اقدامات ما در حوزه های پيشگيری، درمان، مقابله و حمايت اجتماعی، صيانت و توانمند سازی خلاصه می شوند.

قائم مقام دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مهم ترين مبحث ما در ستاد مبارزه با مواد مخدر كه رياستش به عهده رئيس جمهور است، بحث پيشگيری از اعتياد است.

جزينی با بيان اينكه هنر يك امر فطری است، تصریح كرد: در همين راستا ما می توانيم با كمك هنر در زمينه های گوناگون و به جهت پويايی هرچه بيشتر جامعه تلاش كنيم و آن را به استخدام انديشه ها و اهداف عالی انسانی در بياوريم.

به گفته وی  قالب های خشك سنتي ديگر اثر بخشی لازم را در جامعه ندارند و بايد افزايش جذابيت در فرايند كاری قرار گيرند.

قائم مقام دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر، افزود: به همين جهت استفاده از هنر می تواند در اين فرايند مثمر ثمر باشد، چرا كه ماندگاری و اثر گذاری عاطفی بسياری دارد.

جزينی مبارزه با مواد مخدر را همه جانبه خواند و گفت: از آنجايی كه 600 ميليارد دلار گردش مالی مواد در دنيا وجود دارد، و همچنين بالغ بر 3 ميليارد دلار قاچاقچيان در ايران منفعت می برند، بايد از تمامی ظرفيت ها در كشور استفاده كنيم.

وی با بيان اينكه در دنيای امروز مصرف مواد از سنتی به صنعتی تغيير كرده است، تصريح كرد: سازمان ملل بيش از 340 نوع از مواد صنعتی را در دنيا مطرح كرده كه قطعاً بيش از اين تعداد است.

قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بيان اينكه ساخت مواد صنعتی در آشپزخانه امكان پذير است، گفت: سال 94 ،220 كارگاه(آشپزخانه) ساخت مواد مخدر صنعتی منهدم شد.

جزينی با اشاره به اينكه سال گذشته 618 تن مواد مخدر كشف شد كه بالغ بر 2 تن از آن مواد مخدر صنعتی همچون شيشه بود، بيان كرد: در سال 95 نيز 70 تن مواد مخدر كشف و ضبط شد.

وی 170 كشور را درگير مبارزه با مواد مخدر برشمرد و گفت: در ايران 790 هزار نَفَر با ميانگين 15 تا65 سال در حال درمان و ترك اعتياد هستند كه بيش از 30 تن مواد مصرف می كنند كه بالغ بر 10 هزار ميليارد تومان به مردم خسارت وارد می شود.

**يك درصد دانش آموزان مصرف كننده مواد مخدر هستند

قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اينكه بايد برای خنثی سازی باور های غلط، فعالييت های بسياری را انجام دهيم، اظهار داشت: متأسفانه چرايی اين مسئله را كه بانوان در آرايشگاه ها قرص های لاغری تهيه و مصرف می كنند تا كنون برای ما مشخص نشده است.

جزينی ادامه داد: از آنجايی كه اين مواد دست ساز است در سال 94 ،30 هزار نَفَر بر اثر مصرف اين مواد از دنيا رفتند كه  می توان بيان كرد هر 8 ساعت يك نَفَر فوت می كنند.
 
وی گفت: ما بايد در 9 برنامه ای كه برای سال 95 در نظر داريم ، موج اجتماعی را تقويت و رعايت اصل نياز سنجی را در مجموعه اقدامات خود قرار دهيم.

قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص اعتراض برخی افراد از اعلام آمار مصرف كنندگان مواد مخدر در كشور، افزود: از آنجايی كه يك درصد از دانش آموزان مصرف كننده مواد مخدر هستند، ما قصد داريم با اعلام آمار حساسيت والدين در منازل بيش از بيش شود.

قائم مقام دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر تقويت سرمايه اجتماعی و حضور سرمايه انسانی را از وظايف مسئولان برشمرد و گفت: متأسفانه 21 درصد از مراكز كارگری مصرف كننده هستند كه قطعاً به توليد در كشور صدمه وارد می كنند به همين جهت ما بايد از تمام ظرفيت ها و فرصت های موجود بهره گيری داشته باشيم.

**شفق از ابتدا زنانه نبود/ وجود سه مرکز خصوصی نگهداری از معتادان در تهران

جزینی در جمع خبرنگاران درباره انتقال  زنان از مرکز شفق به بهاران، اظهار داشت: از آنجایی که موضوع معتادان متجاهر در سطح کشور یک مسئله بسیار مهم است و حضور آنها باعث نارضایتی مردم شده است، بنابراین ما متناسب با حجم حضور این افراد فضایی را برای نگهداری آنها در نظر گرفتیم.

وی گفت: بر اساس پیش بینی ما بالغ بر60 هزار معتاد بی خانمان در سطح کشور وجود دارد که این افراد از طرف خانواده ها  پذیرش نمی شوند، لاجرم در خیابان ها تحت عنوان کارتن خواب حضور پیدا می کنند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تعداد معتادان کارتن خواب را نزدیک به 15 هزار نفر در تهران برشمرد و بیان کرد: ما بر اساس قوانین موجود، با شهرداری تهران مذاکره کردیم و آن ها فضایی را برای توانمندسازی این افراد در اختیار ما قرار دادند.

جزینی با اشاره به اینکه حرفه آموزی، اشتغالزایی و درمان در این مراکز صورت می گیرد، مطرح کرد: چندی پیش که شفق دچار مشکل شد حدود 4 هزار میلیارد تومان هزینه شد تا مرکز بازسازی شود.

به گفته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر این مرکز از ابتدا برای مردان احداث شد اما زمانی که مشکل 1500زن معتاد مورد بررسی قرار گرفت، برآن شدیم تا فضای مناسبی را برای جمع آوری آن ها در نظر بگیریم .

جزینی تصریح کرد: زمانی که وضعیت این زنان را مورد بررسی و ساماندهی قرار دادیم، این تعداد به 500 نفر کاهش پیدا کرد که 400 نفر مورد غربالگری قرار گرفتند .

وی افزود: در همین راستا این افراد در  مرکز شفق که ظرفیت 800 نفری داشت با موافقت وزارت بهداشت به یک مرکز  400 نفری  تبدیل و برای نگهداری زنان در یک نوبت و نه همیشه تدارک دیده شد.

 قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدرگفت: پس از مدتی با هماهنگی بهزیستی ،دانشگاه علوم پزشکی و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدراستان تهران تصمیم گرفتیم این افراد به خانواده هایشان بازگردانده شوند.

جزینی ادامه داد:از 400 نفری که در کمپ بستری بودند 170 نفر مورد پذیرش خانواده ها قرار گرفتند و ما باقی افراد به مرکز بهاران که ویژه زنان هم تدارک دیده شده است ارجاع داده شدند، اما تعدادی از زنان که آمادگی نداشتند به سه مرکز خصوصی که توسط مردم اداره می شود انتقال داده شدند.

وی در خصوص سه تن از بانوانی که چندی پیش در این مرکز فوت کرده اند، بیان کرد: از آنجا  که مصرف مواد نامرغوبی که  در بازار اعتیاد وجود دارد موجب اوردوز و مرگ می شود می توان بیان کرد سه شخصی  که در مرکز فوت کردند نیز به همین دلیل  بود.

 قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تخلیه شفق را تصمیم یک شبه ندانست و گفت: ما تصمیمی مبنی بر نگهداری دائم زنان در مرکز شفق نداشتیم اما  از آن جایی که بخشی از آن ها مورد ساماندهی قرار گرفتند و تعدادشان  کاهش پیدا کرد ، بر اساس تبصره 2 ماده 16 تعدادی از این افراد به سایر مراکز خصوصی در کشور ارجاع شدند .

**وجود سرب در تریاك در حال بررسی است

جزینی  همچنین درباره وجود سرب در تریاك و توزیع نشدن شربت تریاك در مراكز ترك اعتیاد كشور گفت: این 2 موضوع از سوی پرویز افشار، معاون كاهش تقاضا و مشاركت های مردمی ستاد مبارزه با موادد مخدر و رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در حال بررسی است.

وی ادامه داد : تمام تلاش ما این است كه عدم افزایش قیمت داروهای ترك اعتیاد و كنترل نحوه توزیع شرب تریاك در كشور را داشته باشیم و به همین منظور جلسات این 2 معاونت قرار است هر 45 روز یك بار برگزار شود.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر برای كنترل درمان معتادان، كمیته درمان تشكیل داده است و تمام موضوعات مربوط به موضوع اعتیاد از جمله توزیع نامناسب شربت تریاك و وجود سرب در تریاك نیز از سوی این كمیته بررسی می شود.

جزینی در پایان در خصوص اینکه آیا روزهای آخر فعالیت وی است یا خیر، تصریح کرد : صحبت هایی درباره این موضوع شده است اما در روزهای آینده وزیر كشور توضیحات لازم را ارائه می دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار