سرانجام تقابل دیدگاه میان نمایندگان مجلس بر سر تغییر مسیر پروژه توتاپ به تنش لفظی میان برخی اعضای این مجلس بد شد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،شماری از نمایندگان در نشست امروز دوشنبه مجلس بار دیگر از موضع دولت در تغییر پروژه خط برق ۵۰۰ کیلو وات ترکمنستان انتقاد کردند؛ اما این انتقاد ها واکنش برخی اعضای دیگر را برانگیخت و باعث تشنج چند دقیقه ای در مجلس شد.

تنش در نشست امروز مجلس پس از آن بالا گرفت که محمودخان سلیمان خیل هدف از اعتراضات بر تصمیم اخیر حکومت در مورد تغییر مسیر پروژه توتاپ را دامن زدن به اختلافات قومی دانست و گفت: این یک توطئه ای از سوی کشورهای ایران و پاکستان است که می خواهد وحدت ملی مردم افغانستان را صدمه بزند.

آقای سلیمان خیل افزود: تصمیم در مورد انتقال خط برق توتاپ از مسیر سالنگ گرفته شده و تغییر این تصمیم خواب و خیال است و مردم ۱۴ ولایت کشور را از روشنایی برق محروم می کند.

این اظهارات سلیمان خیل واکنش برخی نمایندگان معترض به تصمیم حکومت را برانگیخت و صدیقه مبارز نماینده مردم میدان وردک گفت: دولت افغانستان بر مبنی دموکراسی اساس گذاری شده و هر کس حق دارد اعتراضات خود را بیان کند و حکومت نیز مکلف است به تصمیم خود در مورد این پروژه ملی تجدید نظر کند.

خانم مبارز افزود: " کسانی که معترضان به این طرح را آلت دست ایران و آی اس آی پاکستان می خواند؛ خودشان به این کشورها وابسته اند و مردم افغانستان همواره از این دسایس آسیب می بینند و قربانی می دهند".

شینکی کروخیل در اعتراض به سخنان صدیقه مبارز بر خواست که چرا نام یک قوم خاص را بارها در حرف های شان تکرار می کند و به خانم مبارز "بی شرف" خطاب کرد.

خطاب خانم کروخیل، اعتراضات عارف رحمانی و محمدرضا خوشک وطن دوست را در پی داشت که چرا به یک وکیل حرف های نامناسب استفاده می کند.

از سویی دیگر؛ قدرت الله سهاک بالای محمدرضا خوشک حمله کرد که از سوی نمایندگان دیگر ممانعت صورت گرفت و او به آقای خوشک حرف های رکیکی خطاب کرد.

سر انجام عبدالروف ابراهیمی رییس مجلس، نماینده گان را به آرامش دعوت کرد و گفت: بحث های کمیسیون اختصاصی در رابطه جریان دارد و این کمیسیون بر اساس اصل انکشاف متوازن در تمامی ولایات کشور تصمیم نهایی اش را به طرف حکومت پیشنهاد خواهد کرد.

آقای ابراهیمی افزود: " متاسفانه نمایندگان بحث های قومی را مطرح می کنند که در شان خانه ملت نیست؛ در حالی که وکلا هنگام صحبت شان مکلف اند مصالح علیای کشور و جایگاه خود را در نظر بگیرند".

پیش از این؛ مجلس نمایندگان به کمیسیون مواصلات و مخابرات وظیفه داده است تا تصمیم اخیر حکومت در مورد انتقال خط برق ۵۰۰ کیلو وات ترکمنستان را بررسی کند. هنوز این کمیسیون نظرش را در مورد ارایه نکرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.