نایب رئیس انجمن تالاسمی سیستان و بلوچستان گفت:در حال حاضر بیماران تالاسمی استان به حدود 2900 نفر رسیده است و با توجه به اینکه از سال 1380 به بعد این آمار در شهرستان های دیگر به صفر رسیده اما استان ما سالانه 100 بیمار نیز به آمار اضافه می شود.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان اززاهدان؛وحید شهنوازی افزود: تالاسمی یک بیماری ارثی خونی می باشد که در حال جاضر یکی از بزرگترین مشکلات استان است و باید بر اهمیت سلامت بعنوان مسئولیتی همگانی توجه شود.

وی تصریح کرد: بیشتر خانواده هایی که فرزندان آنان به بیماری تالاسمی مبتلا هستند از خانواده های دارای سطح سواد پایین می باشند و بر اهمیت آگاهی و اطلاع رسانی به عنوان راهکار مهم در جهت کاهش بروز این بیماری تاکید کرد.

وی با بیان اینکه  اطلاع بیماران مبتلا به تالاسمی از بیماری خود بدون شک در کیفیت زندگی آنها تأثیرگذار است افزود: بیمار مبتلا به تالاسمی باید رژیم غذايي خاصي داشته باشد زيرا برخی مواد غذايي با وجود مفيد بودن، مي توانند عوارض خطرناکي براي اين بيماران به وجود آورند.

شهنوازی بهترین راه پیشگیری از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی، عدم ازدواج دو فرد ناقل تالاسمی با یکدیگر دانست و بیان کرد: در صورت ازدواج این افراد با یکدیگر، انجام آزمایش‌های ژنتیک بر روی جنین در هفته 10 تا 12 بارداری در هر نوبت بارداری، لازم و ضروری است و اطلاع افراد از این موضوع و اینکه بهترین زمان مراجعه به آزمایشگاه غربالگری، برای انجام آزمایش‌هاي پيش از ازدواج، چه هنگام است و یا اینکه بیمار مبتلا چه زمانی به چکاب و درمان نیاز دارد بر جنبه های مختلف زندگی این بیماران تأثیرگذار است.


انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.