اختلالات روانی علت 95 درصد خودکشی‌ها / 23 درصد افراد جامعه نشانگان روان‌شناختی دارند

مشاور وزیر بهداشت در سلامت روان با بیان اینکه 95 درصد خودکشی‌ها به دلیل اختلالات روانی رخ می‌دهد، گفت: 23 درصد افراد جامعه دارای نشانگان روان‌شناختی هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ احمد علی نوربالا در خصوص علل خودکشی در کشور گفت: 95 درصد خودکشی‌ها به دلیل اختلالات روانی و پنج درصد آن مسائل اجتماعی است که مشکلات روانی بیشترین علت افسردگی و اعتیاد به مصرف مواد مخدر است.
 
وی تأکید کرد: عوامل ژنتیکی نیز در بروز خودکشی بی تأثیر نیست و ارتباط تگاتنگی بین بیماری‌های جسمی با خودکشی وجود دارد.
 
نوربالا عنوان کرد: تعارض دوسوگرایانه بین حالت استرس غیرقابل تحمل و چگونگی کنار آمدن با آن از علل شایع خودکشی است.
 
 وی ادامه داد: 23.44 درصد از افراد جامع دچار نشانگان روانشناختی هستند که کمتر از یک درصد آنها مشکلات روانی جدی دارند.
 
مشاور وزیر بهداشت در سلامت روان با بیان اینکه با بیماران روانی مانند بیماران دیبابتی رفتار نمی‌شود، گفت: فضای جامعه برای این بیماران توأم با انگ است که ماحصل آن مقاوم و مزمن شدن بیماری آنها است.
 
وی با بیان اینکه باید تعاملی بین مرکز ثبت میزان خودکشی با سازمان بهزیستی و اورژانس وجود داشته باشد، گفت: احتمال خودکشی برای افراد بالای 65 سال مجرد و بیکار بیشتر است بنابراین باید به جمعیت سالمندان بیش از سایرین توجه داشته باشیم.
 
 درمان 50 درصد از افسردگی‌ها با مشاوره تلفنی  
سیدکاظم ملکوتی عضو انجمن پیشگیری از خودکشی در خصوص میزان هزینه در حوزه سلامت روان گفت: به ازای هر شش تومان هزینه در حوزه سلامت یک تومان به بخش سلامت روان اختصاص می‌یابد.
 
ملکوتی ادامه داد: با توجه به 2 برابر شدن میزان افسردگی انتظار می‌رود که میزان خودکشی نیز 2 برابر شود اما با مشاوره‌های تلفنی 50 درصد از افسردگی و خودکشی‌ها مرتفع شده است.
 
 سازمان بهزیستی خط مقدم مداخله کاهش آسیب
انوشیروان محسنی رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به روند رو به رشد خودکشی در کشور گفت: با وجود آموزه‌های دینی این میزان خودکشی در کشور زیاد است.
 
وی افزود: سازمان بهزیستی خط مقدم مداخله برای کنترل آسیب‌های اجتماعی به ویژه خودکشی است.
 
 رییس سازمان بهزیستی با بیان اینکه اورژانس اجتماعی گسترش یافته است، گفت: در سال 94، 4 هزار و 500 نفر به دلیل اقدام فوری و شبانه‌روزی مراکز اورژانس نجات یافته‌اند.  
 
وی در خصوص نیروهای به کار گرفته شده در این حوزه گفت: نیروها باید از ظرفیت علمی و تخصصی خاص برخوردار باشند تا بتوانند خدمات پیشگیرانه را به بهترین نحو ارائه دهند.
 
محسنی با بیان اینکه بیشترین شیوع خودکشی از طریق مسمومیت قرصی بوده گفت: در حال حاضر استفاده از قرص برنج در خودکشی رایج شده است بنابراین خواستار حذف ورود این قرص به کشور هستیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار