اقتصاد ونزوئلا به دلیل خشکسالی گسترده و کاهش درآمدهای نفتی با بحران مواجه شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت «اویل پرایس» در مطلبی با اشاره به بحران اقتصادی ونزوئلا در پی کاهش بهای نفت نوشت: نیکلاس مادورو - رئیس جمهور ونزوئلا – به دنبال بروز خشکسالی گسترده در این کشور، اقداماتی مانند کاهش ساعات کاری ادارات، افزایش تعطیلات و خاموشی‌های زمانبندی‌شده را برای کاهش مصرف انرژی در کشور پیشنهاد داده است. اما وضع اقتصادی ونزوئلا در حال حاضر به گونه‌ای است که بحران کنونی انرژی تنها یکی از مشکلات عدیده آن به شمار می‌رود.

هفته گذشته به دنبال خشکسالی طولانی‌مدت در ونزوئلا و در نتیجه، کمبود شدید برق در این کشور، دولت ونزوئلا اعلام کرد برق مناطق پرجمعیت کشور تا 40 روز آینده روزانه به مدت 4 ساعت قطع خواهد شد. وی علاوه بر این برای مقابله با این بحران، روزهای جمعه را تعطیل کاری اعلام کرد و تعطیلات ملی جدیدی را نیز به تقویم این کشور اضافه کرد. مادورو حتی برای مقابله با بحران انرژی در ونزوئلا، ساعت رسمی کشور را نیز تغییر داد.

نیکلاس مادورو پس از درگذشت هوگو چاوز در سال 2013، کشورش را منطبق با الگوی سوسیالیستی چاوز اداره کرده است. ملی کردن صنایع و افزایش پرداخت یارانه برای کالاهای مصرفی و خدمات عمومی بخشی از اقداماتی به شمار می‌روند که وی به تاسی از رئیس جمهور پیشین ونزوئلا آنها را در دستور کار دولت خود قرار داده است. اما کاهش بهای نفت طی یکی دو سال اخیر، فشار زیادی را به اقتصاد این کشور وارد کرده است. 

ونزوئلا کشوری است که حیات آن تقریبا به طور کامل وابسته به نفت است و حدود 95 درصد از درآمدهای صادراتی آن از صنعت نفت تامین می‌شود. اما این کشور شاید به این دلیل که بزرگترین ذخایر نفتی اثبات‌شده جهان را در اختیار دارد، تاکنون نتوانسته است صنایع دیگری مانند کشاورزی و تولید را حتی زمانی که خزانه آن پر از دلارهای نفتی بود، برای خود توسعه دهد و به همین دلیل، اکنون با تداوم کاهش بهای نفت در آستانه یک فاجعه اقتصادی بزرگ قرار گرفته است.

عربستان سعودی هفته گذشته پس از سالها به دلیل کاهش بهای نفت برای اولین بار برنامه جامعی را برای تنوع بخشیدن به منابع درآمدی خود و کاهش وابستگی اقتصاد خود به نفت در دستور کار قرار داد. این کشور با اجرای این طرح و توجه بیشتر به صادرات غیرنفتی خود قصد دارد تاثیرات مخربی که اقتصاد تک محصولی آن در طول سالیان متمادی برای آن به ارمغان آورده است را از میان ببرد.

به نظر می‌رسد که ونزوئلا نیز پس از 17 سال اجرای سیاست‌های چاوزی اکنون باید به رغم تفاوت‌های زیادی که میان این کشور و عربستان وجود دارد، سیاستی مشابه سیاست ریاض را در اقتصاد خود پیاده کند.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار