الجزایر در اقدامی در حال ساخت یکی از بزرگترین مساجد جهان با بلندترین مناره است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مسجد «الجزائر الاعظم» که در خلیج زیبای الجزیره پایتخت این کشور ساخته می شود، در مجموعه ای شامل یک کتابخانه با یک میلیون کتاب، یک موزه اسلامی و یک مدرسه دینی بنا خواهد شد.

این مسجد مناره ای به ارتفاع 265 متر – بلندترین مناره جهان – و همچنین نمازخانه ای به وسعت 20 هزار متر مربع با ظرفیت 120 هزار نمازگزار را دارد.

این مجموعه جایی در میانه کانون گردشگری آینده و مناطق طبقه کارگر این کشور قرار خواهد داشت.

این کشور در شمال آفریقا در دهه 1990 در جنگ داخلی میان دولت و اسلام گراها نابود شد و حدود 200 هزار نفر جان خود را از دست دادند.

در حالی که بیش از دو دهه از این جنگ سپری شده، گروه های مسلح هنوز هم در بخش هایی از این کشور فعال هستند و در سال های اخیر نیز این کشور با حملات مرگباری از سوی القاعده مواجه شده است.

«احمد مدانی» مشاور وزیر مسکن که مسئول ساخت این پروژه است گفت: انتظار می رود مسجد جدید در سال 2017 تکمیل شود و به عنوان سپری در برابر انواع افراط گرایی ها در این کشور مقابله خواهد کرد.

به گفته وی، مقامات الجزایری از سال 1992 یعنی سال استقلال این کشور از فرانسه طرح ساخت یک مسجد بزرگ را مطرح کرده بودند.

وی گفت: این رویا با پیروزی «عبدالعزیز بوتفلیقه» - مردی که به هنر و فرهنگ اسلامی احترام می گذارد – در انتخابات، به واقعیت نزدیک شد.

این رئیس جمهور 79 سال از سال 1999 به قدرت رسیده است. او به دلیل نقشش در پایان دادن به جنگ این کشور بسیار مورد احترام است.

مدانی ادامه داد: این مسجد تنها نقش نمازخانه را نخواهد داشت بلکه با داشتن یک مدرسه دینی و یک کتابخانه بزرگ برای 300 دانش پژوه، به عنوان پلی برای ارتباط دین و فرهنگ اسلامی عمل خواهد کرد.

برای ساخت این مجموعه 1.2 میلیارد یورو (1.86 میلیارد دلار) هزینه خواهد شد.

این مسجد مجهز به پنل های خورشیدی و سیستم پیچیده ای است که از آن برای جمع آوری آب باران و تبدیل آن به دیگر مصارف استفاده خواهد شد.

منبع: شبستان

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.