سه برنده جایزه نوبل که اخیراً از کره‌شمالی دیدن کرده‌اند،گفتند تحریم‌های فزاینده سازمان ملل به مانعی بر سر راه دانشمندان این کشور تبدیل شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتدپرس، "ریچارد رابرتز" Richard Roberts برنده جایزه نوبل پزشکی، "فین کیدلند" Finn Kydland برنده نوبل اقتصاد و «آرون سیچانوور» Aaron Ciechanover  برنده نوبل شیمی که از اعضای این هیئت بودند روز شنبه در پایان سفر یک هفته ای خود به کره شمالی در پکن پایتخت چین ابراز امیدواری کردند به رغم انزوای کره شمالی این دیدار به ارتقاء هرچه بیشتر مبادلات علمی و آموزشی با این کشور کمک کند. 

رابرتز که مدیر پژوهشی موسسه «نئو انگلند بایولبز» New England Biolabs در بوستون آمریکاست گفت فقدان تجهیزات مدرن علمی به سبب سال ها تحریم و روش شناسی های منسوخ موجب شده است دانشمندان کره شمالی از همتایان خارجی خود بسیار عقب بیفتند.

وی افزود :«بنابراین، این تحریم ها واقعا به دانشمندان به صورت جدی لطمه زیادی می زند و من فکر می کنم این مایه شرمساری بسیار است.»

رابرتز افزود دیپلماسی از نوع علمی که این هیئت در آن وارد شده است می تواند به ابزاری بسیار قدرتمند برای دیپلماسی تبدیل شود.

این برنده نوبل پزشکی همچنین گفت هرچند محدودیت های سختگیرانه کره شمالی در خصوص اینترنت مانع از آن شده است که بیشتر دانشمندان این کشور بتوانند با همکاران خود در کشورهای دیگر همکاری کنند یا به جدیدترین مطالب علمی دسترسی یابند، او احساس می کرد که تمایلی قوی برای مبادلات بین المللی بیشتر در کره شمالی وجود دارد. 

وی در این باره گفت: «اگر آنها به این نوع مبادلات علاقه ای نداشتند، چرا ما را دعوت می کردند؟»
سفر این هیئت زمانی انجام گرفت که حزب کارگران کره شمالی خود را برای برگزاری کنگره این حزب و اعطای عالی ترین عنوان خود به کیم جونگ اون، رهبر این کشور، آماده می کرد. این سه در عین حال گفتند هیچ ملاقاتی با رهبر عالی این کشور نداشتند. فعالیت های این سه نفر بر دیدار با دانشجویان و شخصیت های دانشگاهی، دیدار از دانشگاهها و موسسات پژوهشی و مشارکت در برخی نشست های گفتگو و ایراد سخنرانی متمرکز بود. 

هرچند سیاست در این سفر چندان جایگاهی نداشت، شاهزاده آلفرد از لیختنشتاین از اعضای این هئیت گفت کره ای هایی که وی با آنها دیدار داشت تمایل خود را برای مذاکره با جهان خارج، امضای پیمان صلح با آمریکا و دریافت تضمین مبنی بر اینکه کشورشان هدف حمله قرار نخواهد گرفت ابراز کردند. 

شاهزاده آلفرد که رئیس هیئت مشاوره بنیاد صلح بین الملل در وین، سازمان دهنده این سفر بود گفت کره ای ها «این آمادگی را دارند که به عضوی از جامعه بین المللی تبدیل شوند، اما بر اساس این سه شرط.»


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار