معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه با شروع این برجام شاهد حضور مقامات عالی رتبه از کشورهای اروپای غربی و آمریکایی بودیم گفت: سازندگان داخلی نباید تنها به فکر تامین بازار داخلی باشند باید صادرات را در دستور کار خود قرار دهند.

باید به فکر بازار صادارتی باشیم/ ایران به کانون توسعه اقتصادی تبدیل می شود
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در بیست و یکمین نمایشگاه نفت گاز پالایش و پتروشیمی گفت: اهمیت این دوره نمایشگاه بین‌المللی از این جهت است که بعد از دوران تحریم و فشارهایی که در اقتصاد کشور به ویژه صنعت نفت و گاز و پتروشیمی وارد شد نخستین بار است که در دوران پس از تحریم و لغو تحریم شاهد برپایی این رویداد هستیم.

وی تصریح کرد: دولت طی سالهای گذشته در دوران اعمال تحریم و محدودیت علیه ملت ایران با سیاست گذاری و برنامه‌ریزی تلاش کرد تا اقتصاد کشور حداقل تاثیرپذیری را از این شرایط داشته باشد و در مسیر مناسبی قرار گیرد که دستاوردهای قابل توجهی را به دنبال خود در پی داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور برگرداندن ثبات و آرامش به اقتصاد کشور و فعال سازی بخش خصوصی برای توسعه اقتصادی و کاهش تورم از 40 درصد به 11 درصد را از دستاوردهای دولت برشمرد و گفت: که با اجرای این دستاوردها  انضباط مالی بر  دولت حاکم است و اینک در دوران پساتحریم سوال برای شرکت های خارجی و فعالان داخلی این سوال مطرح می شود کهدولت چه سیاست‌هایی را به دنبال دارد؟

جهانگیری گفت: ما در این چند ماه گذشته شاهد حضور مقامات عالی رتبه از کشورهای آسیای شرقی اروپای غربی و  آمریکا همچنین شرکتهای معتبر بین‌الملی در ایران بودیم.

وی تصریح کرد: مهمترین پیام حضور تا به این لحظه این است که ایران ظرفیتی دارد که می تواند در این مقطع از تاریخ به یک کانون توسعه تبدیل شود.

وی ادامه داد: ظرفیت ما در منابع طبیعی نفت و گاز معادن نیروی انسانی بازار کار و منطقه ای که ایران در آن قرار گرفته است شاهد این ادعا است که ایران کشوری برای سرمایه‌گذاری برای بازارهای جهانی است.

جهانگیری تصریح کرد: ما هم وظیفه داریم که کشور را به سمت توسعه هدایت کنیم تا ایران به جایگاه ممتاز خود در دنیا دست پیدا کند به طور قطع سیاست اقتصاد مقاومتی سیاستی است که می خواهد از تمام ظرفیت های جهان استفاده کند این اقتصاد خواهان بهره گیری از منابع مالی و بازارهای دنیا و فناوری جهان است.

جهانگیری تاکید کرد: امروز اقتصاد مقاومتی اقتصادی دانش بنیاد و متکی به دانش روز است همچنین اقتصادی است که محور اصلی آن بخش خصوصی بوده و عدالت محور است. 

معاون اول رئیس جمهور افزود: در میان بخش های مختلف حوزه نفت و گاز پتروشیمی از مهمترین بخشهایی هستند که اقتصاد مقاومتی در آن تعریف شده است.

جهانگیری با اشاره به اینکه ما دنبال این هستیم که در این دوران از تمام ظرفیت‌هایی که تا کنون در کشور شکل گرفته استفاده نماییم گفت: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی بستر مناسبی است که شرکتهای داخلی در بین شرکت‌های خارجی رقابت داشته باشند.

وی گفت: اولویت ما در منابع خارجی ابتدا نیاز به سرمایه‌گذاری است که در کنار شرکت‌های داخلی فعالیت نمایند چرا که سرمایه گذاری تنها نمی‌تواند در این زمینه کارساز باشد. باید در کنار جذب سرمایه بازار را مدیریت نماییم. 

جهانگیری به قراردادهای جدید نفتی اشاره کرد و گفت: ما در این قراردادها به دنبال دانش و فناوری هستیم تا از تمام ظرفیت‌های کشور استفاده نماییم البته باید از مهندسی و تجهیزات ساخت داخل ایران به نحو احسنت استفاده کنیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: بخش نفت و گاز مهمترین و محوری‌ترین بخش اقتصاد کشور است همانطور که ایران امروز به سمت صنعتی شدن حرکت می کند صنعت ایران نیز در آینده حول محور نفت و گاز شکل خواهدگرفت.

جهانگیریی اظهار داشت: همه مقررات مربوط به قراردادهای جدید نفتی شفاف و روشن است و سرمایه‌گذاران با فضای روشن و آگاه در ایران فعالیت خواهند کرد همچنین اصول قراردادهای نفتی در دولت تعیین شده و برخی از این قراردادها مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. در همین راستا دولت با حضور مسئولین وزارت نفت جلسات متعددی برگزار کرد.

وی افزود: اصول حاکم در قراردادهای نفتی در بهبود و برای سرمایه‌گذاران جذاب است البته نیاز به اصلاح دارد که ظرف یکی دو هفته آینده به آنها پرداخته می شود.

همه باید کمکم کنند تا وزارت نفت قراردادهای جدید نفتی را عملیاتی کند که البته ما نیز از اصول قراردادها دفاع می کنیم.

جهانگیری ادامه داد: از جمله کارهای مهمی که در صنعت نفت صورت گرفته سرمایه‌گذاری در میادین مشترک است و ما اصرار داریم سهم صادرات خود را به قبل از تحریم‌ها برسانیم و اجازه نمی‌دهیم مانعی برای ایران در بازارهای جهانی ایجاد شود به طوری که در ظرف کمتر از اجرایی شدن برجام تولید و صادرات نفت کشور افزایش یافت. 

وی تاکید کرد: ما بیشتر دنبال جذب دانش و فناوری و حرکت به سمت شرکت‌های دانش بنیا‌ن هستیم تا شاهد قدم‌های بزرگ در وزارت نفت باشیم.

بیش از 100 سال از استخراج نفت ایران میگذرد هنوز در خیلی از فناوری‌ها برداشت نفت ازدیاد بازیافت تولید محدودیت‌هایی وجود دارد که باید همکاری‌های خود را با دانشگاه‌های داخلی و خارجی افزایش دهیم چرا که با حضور دانشگاه‌های معتبر در کنار میادین شاهد تحول در بین دانشگاه و صنعت نفت خواهیم بود.

وی با اشاره به این که 10 رقم از تجهیزات نفتی داخلی سازی شده گفت: می توانیم با توسعه ساخت تجهیزات و با قدرت حرفی برای گفتن در بین کشورهای منطقه داشته باشیم.

وی گفت از تولیدکنندگان داخلی درخواست این است که با برندهای معتبر جهانی مشارکت نمایند و فقط به فکر بازار داخل نباشند به بازارهای بین‌المللی نیز ارسال کنند.

جهانگیری در خصوص بهینه‌سازی مصرف سوخت در کشور گفت: مهمترین اقدام سال جاری و سالهای آینده کنترل مصرف در بخش حمل و نقل و خانگی و گازرسانی به روستاهاو نیروگاه‌ها است و پیش‌بینی میشود با کنترل مصرف تولید مازاد را به کشورهای خارجی صادر نماییم که در این زمینه سهم ایران در تامین انرژی دنیا قابل تامل است.

انتهای پیام /
برچسب ها: بازار ، توسعه ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار