دو روزنامه نگار اپوزیسیون در ترکیه محکوم به حبس شدند

یکی از دادگاه‌های استانبول دو روزنامه نگار اپوزیسیون را به اتهامات جنجالی افشای اسرار دولتی به زندان محکوم کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، شبکه‌های تلویزیونی ترکیه اعلام کردند: "جان دوندار" سردبیر روزنامه اپوزیسیون جمهوریت به پنج سال و 10 ماه حبس و "اردم گل" مدیر دفتر روزنامه جمهوریت در آنکارا به پنج سال حبس محکوم شدند.
 
این دو روزنامه نگار از اتهام جاسوسی تبرئه شدند اما در خصوص اتهام افشای اسرار دولتی حول محور داستانی که دولت ترکیه را به ارسال غیرقانونی سلاح به سوریه متهم می‌کند، گناهکار شناخته شدند.
 
دوندار و گل فورا به زندان منتقل نخواهند شد چرا که دادگاه استیناف هنوز در خصوص این پرونده برگزار نشده است.
 
دوندار پس از قرائت حکم گفت: علی رغم تمامی تلاش‌ها برای ساکت کردن ما به فعالیت‌های خودمان به عنوان روزنامه نگار ادامه خواهیم داد ما باید در کشورمان شجاعت داشته باشیم.
 
این قرائت حکم چند ساعت پس از آن صورت گرفت که دوندار ظاهرا از یک سوء قصد به جانش توسط فردی مسلح مقابل محل دادگاه جان سالم به در برد.
 
این مهاجم پیش از آنکه توسط ماموران پلیس بازداشت شود، چندین بار از تفنگی که در دست داشت شلیک کرد. شبکه تلویزیونی ان تی وی گزارش داد که در این رویداد یاگیز سنکال، گزارشگر این شبکه تلویزیونی دچار جراحت‌های سطحی شده اما دوندار سالم است و هیچ آسیبی ندیده است.
 
گزارش روزنامه جمهوریت در خصوص محموله‌ای از تسلیحات که در ژانویه سال 2014 میلادی در مرز سوریه ردگیری شد پس از انتشار در اواخر مه سال گذشته میلادی خشم زیادی را به وجود آورد و به گمانه‌زنی‌ها درباره نقش ترکیه در درگیری‌ سوریه و روابط ایجاد شده‌اش با داعش در سوریه دامن زد.
 
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با عصبانیت شدید به اتهامات واکنش نشان داد و شخصا به دوندار هشدار داد که به خاطر این گزارش بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد.
 
از زمانی که اردوغان در اوت سال گذشته میلادی به ریاست جمهوری رسیده، ترس‌ها در خصوص آزادی‌های مطبوعاتی به شدت افزایش یافته چرا که حدود 2000 تن از جمله روزنامه نگاران با اتهامات توهین به رئیس جمهور مواجه شده‌اند.
 
منبع: ایسنا
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار