خدمات درمانی رایگان به 41 بیمار مبتلا به تالاسمی در استان ارائه می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، مسئول بیماران خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان گفت:خدمات تخصصی ، درمانی و دارویی بیماران تالاسمی در مراکز دولتی به صورت رایگان ارائه و با آزمایشات غربالگری ،میزان تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی در استان به صفر رسیده است.

مهری فرشاد با اشاره به مناسبت روز جهانی تالاسمی در هجدهم اردیبهشت ماه ، افزود : تالاسمی نوعی کم خونی ارثی است که از والدین به فرزندان منتقل و به علت اختلال در کارایی گلبول قرمز به وجود می آید.

وی گفت: علایم بیماری تالاسمی به طور معمول پس از شش ماهگی ظاهر می شود و شامل رنگ پریدگی ، بی حالی و اختلال خون است که با بزرگتر شدن نوزاد علائم دیگری نظیر بزرگ شدن کبد ، طحال و بزرگی سر و تغییر چهره بروز می کند.

فرشاد با بیان اینکه با انجام آزمایش خون و الکتروفورزهموگلوبین می توان به تشخیص قطعی تالاسمی کمک کرد ، افزود : مهمترین راه درمان تالاسمی تزریق مداوم خون است و به منظور حذف بیماری تالاسمی افرادی که قصد ازدواج دارند باید آزمایشات اولیه خونی را انجام دهند.

وی با بیان اینکه تولد کودک مبتلا به تالاسمی در استان به صفر رسیده است ، خاطر نشان کرد :درحال حاضر برنامه پیشگیری از تالاسمی در کشور از طریق معاونت بهداشتی با انجام آزمایشات اولیه پیش از ازدواج اجرا می شود.

علاوه بر انجام آزمایشات اولیه ، در صورتی که دوشخص مبتلا به تالاسمی مینور با یکدیگر ازدواج کردند قبل از حاملگی باید به مرکز بهداشتی مراجعه و درصورت بروز حاملگی نیز باید از هفته 10 تا 12 بارداری آزمایشات تخصصی جنین شناسی را انجام دهند.

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.