به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛رهبر معظم انقلاب به مناسبت هفته معلم سال 95 در دیدار با معلمان طی سخنانی تأکید کردند: متأسفانه در برخی مواقع به جای ترویج زبان فارسی، زبان انگلیسی ترویج میشود و اکنون کار به جایی رسیده است که آموزش زبان انگلیسی به مهد کودکها کشیده شده است.
حضرت آیتالله خامنهای خاطرنشان کردند: این موضوع به معنای مخالفت با یادگیری زبان خارجی نیست بلکه بحث اصلی، ترویج فرهنگ بیگانه در کشور و در میان کودکان، نوجوانان و جوانان است.
ایشان با تأکید بر اینکه کشورهای دیگر برای مقابله با ترویج زبان و فرهنگ بیگانه برنامه دارند، گفتند: متأسفانه در کشور ما برای مقابله با این موضوع برنامه خاصی وجود ندارد و میدان را برای گسترش فرهنگ بیگانه باز گذاشتهایم.
در همین رابطه احمد عابدینی در پاسخ به این پرسش که «چرا در مدارس به جز زبان انگلیسی زبانهای دیگر ارائه نمیشود تا دانشآموزان زبان مورد علاقه خود را فرابگیرند؟» اظهار داشت: هماکنون برای آموزش سایر زبانهای خارجی در مدارس کشور منعی وجود ندارد یعنی قوانین، آموزش زبان فرانسه یا اسپانیایی را منع نکردهاست.
وی افزود: مشکلی که هماکنون وجود دارد این است که تقاضای اجتماعی برای آموزش سایر زبانهای خارجی کمتر است و خانوادهها با این استدلال که انگلیسی زبان بینالمللی است، تقاضای بیشتری دارند. باید فرهنگسازی لازم صورت بگیرد تا افکار عمومی جامعه متوجه شوند انگلیسی صرفاً زبان حاکم نیست و فراگرفتن سایر زبانها نیز دارای اهمیت است.
معاون شورای عالی آموزش و پرورش گفت: این شورا جدول عناوین درسی دوره متوسطه را مصوب کرده است، پس از تأکیدات رهبر معظم انقلاب، کارگروهی را تشکیل دادیم تا بحثهای کارشناسی در رابطه با روشهای ارائه سایر زبانهای خارجی در مدارس و کاستن از تمرکز بر زبان انگلیسی انجام شود همچنین گروههای مسئول برنامه درسی اقدام به اصلاح متون کرده و سایر زبانها نیز آموزش داده شود.
عابدینی ادامه داد: مُشکل اصلی این است که بیش از 90 درصد خانوادهها و دانشآموزان از زبان انگلیسی استقبال میکنند البته هماکنون در برخی کشورها نیز تجربه آموزش چند زبان وجود دارد در آموزشوپرورش ما نیز این روش باید اجرا شود اما نخست باید از طریق اقدامات فرهنگی تمایل به فراگیری زبانهای خارجی دیگر را ایجاد کنیم.
همچنین رئیس جمهور امروز در دیدار با معلمان عنوان کرد:دیشب در شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد زبانهای خارجی در آموزشوپرورش بحث شد. سؤال این بود که چطور در اروپا بچههای دبستانی باید دو زبان خارجی یاد بگیرند، چرا ما یک قدم عقبیم. باید جوانها را به چند زبان آشنا کرد.
وی افزود: دانشآموز باید بین چند زبان انتخاب کند، وقتی 98 درصد یک زبان را انتخاب کردند و دو درصد زبان دیگر، نمیتوانیم برای دو درصد معلم اختصاص دهیم.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/