لیگ قهرمانان آسیا

النصر تیمی با 11 بازیکن ایرانی!/ خاطره قهرمانی العین با فرهاد مجیدی

تیم‌های فوتبال ذوب‌آهن و تراکتورسازی ایران در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا باید به مصاف تیم‌هایی از امارات بروند که تاریخچه متفاوتی دارند.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، تیم‌های فوتبال ذوب آهن اصفهان و تراکتورسازی تبریز، نمایندگان شایسته کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا با صعود از گروه‌های خود به ترتیب حریف تیم‌های العین و النصر امارات شدند. تیم‌هایی که هرچند اکنون مدعی به حساب نمی‌آیند اما پیشینه خوبی دارند. به ویژه العین که یک قهرمانی و یک نایب قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا را هم در کارنامه خود دارد. تراکتورسازی و ذوب آهن، بیست و هشتم و بیست و نهم اردیبهشت ماه این دو حریف اماراتی را پیش روی خود دارند. دیدارهایی که علاوه بر اهمیتشان در کسب افتخار باشگاهی برای ایران در لیگ قهرمانان، با توجه به موضع‌گیری‌های اماراتی‌ها و بیش از همه نام جعلی لیگ فوتبال این کشور، فوتبالدوستان ایرانی را در انتظار پیروزی نمایندگان شایسته کشورمان گذاشته است. 

 سایه‌ای از قهرمان و نایب‌قهرمان آسیا
سال 1968 میلادی تیم فوتبال شهر العین تاسیس شد. ورزشگاه خانگی این تیم که در فوتبال امارات به زعیم (رهبر) معروف است، «بن محمد» نام دارد و وینفرد شفر آلمانی سکان هدایت العینی‌ها را در دست دارد. فصل 2003-2002 زمان کسب بزرگترین افتخار برای این تیم فوتبال اماراتی بود. العین که آن روزگار با هدایت برنو متسو فقید، تیم بسیار خوب و پرمهره‌ای به شمار می‌آمد، فرهاد مجیدی، بازیکن فراموش نشدنی باشگاه استقلال تهران را هم که آن فصل در الوصل امارات توپ می‌زند به عنوان بازیکن قرضی در ترکیب خود می‌دید. العین آن سال در گروه C لیگ قهرمانان آسیا و در حضور تیم‌های استقلال ایران، الهلال عربستان و السد قطر، که همگی سابقه قهرمانی آسیا را هم داشتند، به عنوان تیم نخست صعود کرد. العین در نیمه نهایی آن رقابت‌ها به مصاف دالیان چین رفت و در مجموع دو بازی 7 بر 6 ( یکی از گل‌های العین را در نیمه نهایی فرهاد مجیدی به ثمر رساند) این حریف را از پیش رو برداشت تا در فینال حریف پی. ای. سی ترو از تایلند شود. نماینده امارات در فینال هم 2 بر یک به پیروزی رسید تا با مجیدی جشن قهرمانی بگیرد. العینی‌ها دو سال بعد هم به فینال لیگ قهرمانان آسیا راه یافتند اما در مجموع رفت و برگشت 5 بر 3 مغلوب الاتحاد عربستان شدند تا از تکرار قهرمانی خود بازبمانند. 

العین امسال هم در لیگ قهرمانان آسیا، نمایش نسبتاً خوبی داشت و با 10 امتیاز، پس از الجیش قطر در جایگاه دوم گروه D قرار گرفت تا حریف ذوب آهن در دیدار یک‌هشتم نهایی شود. البته العین حالا تنها سایه‌ای از تیم پرافتخار سال‌های گذشته به حساب می‌آید. از سوی دیگر ذوب آهن اصفهان با قدرتنمایی در مرحله گروهی، می‌تواند صعود بدون دردسری مقابل شاگردان شفر داشته باشد. البته این تیم بازیکنان خوبی هم مانند برادران عبدالرحمن را هم در فهرست خود دارد که در صورت غفلت شاگردان یحیی می‌توانند برای نماینده کشورمان دردسرساز شوند. 

تیم بازیکنان ایرانی! 
تیم فوتبال النصر، حریف تراکتورسازی تبریز  در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا، پیشینه جالبی برای ایرانی‌ها دارد. در تاریخ این تیم 11 بازیکن ایرانی به نام‌های خداداد عزیزی، کریم باقری، آرش برهانی، رضا عنایتی، ابراهیم قاسمپور، ستار همدانی، مهرزاد معدنچی، فرهاد مجیدی، ایمان مبعلی، محمد نصرتی وعبدالرضا برزگری حضور داشته‌اند و برای النصری‌ها توپ زده‌اند. همچنین بازیکنانی بزرگی مانند لوکا تونی ایتالیایی، برنو سزار برزیلی و مارک برشیانوی استرالیایی هم سابقه حضور در النصر را دارند. 

هدایت النصر اکنون بر عهده ایوان یوانویچ صربستانی است و النصری‌ها از وجود بازیکنا خوب خارجی مانند اکوکوی فرانسوی و لوییس خیمنز شیلیایی هم سود می‌برند. این تیم برخلاف العین افتخاری آسیایی ندارد و تنها سه بار فاتح لیگ فوتبال امارات متحده عربی شده است. النصر در گروه A لیگ قهرمانان آسیا قرار داشت و با تیم‌های سپاهان اصفهان، الاتحاد عربستان و لوکومتیو ازبکستان همگروه بود. این تیم در گروه خود پس از لوکومتیو تاشکند با 9 امتیاز و در حالی که با الاتحاد هم امتیاز بود، به دلیل عملکرد بهتر در دو دیدار رفت و برگشت مقابل نماینده عربستان در جایگاه دوم قرار گرفت تا حریف تراکتورسازی تبریز در یک‌هشتم نهایی شود و بیست و هشتم اردیبهشت ماه در ورزشگاه حمدان بن راشد آل مکتوم میزبان ژنرال و شاگردانش شود. دیداری که می‌تواند با نمایش خوب نماینده کشورمان، کار النصر را در خانه خودش تمام کند و تراکتورسازان با خیالی آسود به مراحل بعدی لیگ قهرمانان آسیا بیاندیشند. 

برنامه کامل دیدارهای یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا 

سه‌شنبه 28 اردیبهشت 1395 
الهلال عربستان – لوکومتیو ازبکستان
النصر دبی – تراکتورسازی ایران
ملبورن ویکتوری- چونبوک موتورز
اف سی توکیو- شانگهای چین

چهارشنبه 29 اردیبهشت 1395 
العین امارات – ذوب آهن ایران
لخویای قطر – الجیش قطر
اوراوا رد ژاپن – اف سی سئول
شاندونگ لیوننگ-  اف سی سیدنی 

سه‌شنبه 4 خرداد 1395 
لوکومتیو ازبکستان – الهلال عربستان 
تراکتورسازی ایران- النصر دبی
چونبورک موتورز – ملبورن ویکتوری
شانگهای چین – اف سی توکیو

چهارشنبه 5 خرداد 1395
ذوب آهن ایران – العین امارات 
الجیش – لخویا
اف سی سئول – اوراوا رد ژاپن
اف سی سیدنی – شاندونگ لیوننگ

همه بازی‌های این مرحله ساعت 20 به وقت تهران آغاز می‌شوند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار