عده ای از مسلمانان بر این باورند که بعثت و معراج پیامبر گرامی اسلام(ص) همزمان بوده است، اما این موضوع تا چه حد سندیت تاریخی دارد؟

آیا معراج پیامبر(ص) در روز بعثت اتفاق افتاد؟
محمدحسین رجبی دوانی، مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به تفاوت دیدگاه اهل سنت و تشیع درباره روز مبعث پیامبر اکرم(ص) گفت: شیعیان بیست و هفتم رجب را روز بعثت و برگزیده شدن حضرت محمد(ص) به پیامبری می دانند اما اهل سنت بر این باورند که مبعث پیامبر(ص) در ماه رمضان اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: اهل سنت همچنین اعتقاد به وقوع بعثت و معراج پیامبر(ص) در یک روز دارند در حالی که شیعیان روز هفدهم ماه مبارک رمضان را زمان عروج حضرت محمد(ص) به عرش الهی می دانند.

رجبی دوانی اظهار داشت: بر اساس منابع تاریخی بعثت آغاز رسالت حضرت محمد(ص) بوده و معراج زمانی است که آن حضرت خدمت خود را عرضه کرده و قریش و مشرکان در برابر دعوت حق ایستاده اند، لذا خداوند برای ارج نهادن به مقام شامخ اشرف الانبیا، پیامبر(ص) را به این سفر بزرگ، استثنایی و شگرف می‌برد.  

این مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام افزود: در روز بعثت و هنگامی که هنوز هیچ فردی به پیامبر اکرم(ص) ایمان نیاورده و حتی اهل خانه از رسالت ایشان آگاه نیست، دلیلی برای معراج وجود نداشته است.

رجبی دوانی با اشاره به اعتقاد اهل سنت بر نزول یکباره قرآن بر پیامبر هنگام بعثت گفت: شیعه معتقد است که قرآن یکجا در شب قدر بر پیامبر(ص) نازل شده که آیه قرآن نیز در صحت این امر می فرماید «انا انزلناه فی لیله القدر»، لذا در انزال دفعی قرآن بر قلب پیامبر شکی نیست اما اهل تسنن بعثت را هم در شب قدر دانسته و عقیده دارند قرآن به صورت کامل در شب قدر که همان بعثت بوده بر پیامبر نازل شده است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که در روز بعثت فقط 5 آیه اول سوره علق بر پیامبر اعظم(ص) نازل شده که شامل نزول تدریجی قرآن می شود و وصف خدایی است که پیغمبر(ص) را برای رسالت برگزیده تا تعالیم عالی الهی را به مردم برساند. شیعیان بر این باورند که سوره علق در غار حرا و همراه با بسم الله نازل می شود ااما اهل تسنن این مسأله را قبول نداشته و بدون بسم الله از آن نقل می‌کنند.

مورخ تاریخ اسلام خاطرنشان کرد: در روز بعثت جبرئیل وضو و نماز را به حضرت محمد(ص) آموزش داد، بنابراین سوره حمد را که از واجبات نماز بوده برای ارتباط باخدا برایشان خواند و به این شکل این سوره یک بار در روز بعثت و یک بار با سوره های دیگر نازل شده است. 




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
اختلاف تاریخی خیلی مهم نیست و لازم به جدال در این موضوع نیست و ایشان خواستن یک سند تاریخی را بازگو کنند آنچه مهم هست هدف بعثت و رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هست .
United States of America
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
همشون برای ماعزیزه حالادرطول سال هرچندبارباشه دستان خالیمون روبسمت خداوائمه ع درازمیکنیم باشدکه موردعفووعاقبت بخیرباشیم ومومن باطنی باشیم نه ظاهری.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام بر رسول خدا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
تا آنجا که تحقیق کرده ام در برخی منابع اهل سنت، معراج در شب بیست و هفتم بوده و بعثت در ماه رمضان.....و از این نظر ، گفته آقای رجبی اشتباه است
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۰:۵۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
در بین اهل سنت نظرات متفاوتی در این خصوص وجود داره و همه سنیان دارای یک عقیده واحد درباره معراج، بعثت و نزول قرآن نیستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
یا حضرت محمد(ص)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
خدایا به حق محمد همه رو عاقبت بخیر کن
آخرین اخبار