مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: شیخ محمود شبستری از ذخایر ارزشمند عرفانی و ادبی ایران زمین است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛صفی پور در همایش بزرگداشت شیخ محمود شبستری ضمن قرائت پیام وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی  گفت: با توجه به اهمیت بی بدیل و مهم شیخ محمود شبستری در گستره ی وسیع عرفان اصیل و به دلیل ثبت جهانی بزرگداشت هفتصدمین سالگرد تالیف گلشن راز مقدمات برپایی همایش بزرگداشت این عارف نامی از سوی علاقمندان به فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی شکل گرفت  و پیشنهاد آن همزمان با سفر هیات دولت در سال گذشته به آذربایجان شرقی و حضور دکتر علی جنتی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان شبستر ارائه گردید و مورد موافقت وی قرار گرفت .

وی افزود: این همایش به عنوان مقدمه ی برگزاری همایش بین المللی بزرگداشت شیخ محمود شبستری است که سال آینده برگزار خواهد شد .

صفی پور گفت: برگزاری این همایش اقدامی ارزشمند است و همه ی مسوولین شهرستانی در راستای رشد و ارتقای بیش از پیش فرهنگی شبستر در برگزاری این همایش بزرگ همکاری داشته اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، تصریح کرد: شبستر در ایران و سراسر دنیا به عنوان مرکز ثقل فرهنگی معروف بوده و این نشان دهنده ی جایگاه ممتاز فرهنگی این شهر است.

وی با اشاره به منظومه ی گلشن راز، گفت: شیخ محمود شبستری در آثار خود انسان را به تفاهم و مدارا فرا می خواند و مقصد انبیا و اولیای الهی را یکی می داند و می گوید  که حقیقت یکی است اگرچه در صورتهای مختلف و گوناگون نمایان شود و این اندیشه ی وی را می توان زیربنای ایده ی گفت و گوی تمدن ها در جهان معاصر دانست و ان را آموزه ای برای بشریت در جهان حاضر قلمداد کرد.

حجت الاسلام محمد زاده امام جمعه شهرستان شبستر نيز با بيان اينكه شبستر با نام شيخ محمود عجين شده است، گفت: در هزار بيت شيخ محمود شبستري به حقايق و رسالت الهي توجه شده است .

رئيس هيات مديره موسسه فرهنگي شيخ محمود شبستري نيز با اشاره به ثبت جهاني اثر 700 ساله گلشن راز در يونسكو، گفت: جاذبه هاي عرفاني و روحاني شيخ محمود شبستري امروز بزرگان ايران را در شبستر جمع كرده است .

حسن امين لو خواهر خواندگي شهرهاي فرهنگي، ادبي و تاريخي همچون نيشابور، هرات، خوي، كرمان، همدان، قونيه و شبستر را خواستار شد و از مسوولان خواست براي تحقق اين امر تلاش كنند .

همايش ملي بزرگداشت اين شيخ عرفان امروز چهارشنبه در زادگاهش شبستر در آذربايجان شرقي به مناسبت ثبت هفتصدمين سال تاليف گلشن راز و نامگذاري سال هاي 2016 و 2017از سوي يونسكو به نام اين عارف نامي ايراني در حال برگزاري است .
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.