چین آخرین زندانی میدان "تیان‌آنمن" را آزاد می‌کند

مقامات چین قصد دارند پس از 27 سال، آخرین زندانی شورش معروف میدان "تیان‌آنمن" را از حبس خارج کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین؛ "میائو دشان،" آخرین زندانی شورش میدان "تیان‌آنمن" پکن، پس از تحمل 27 سال زندان در آستانه آزادی قرار گرفته است. وی در زمان دستگیری 25 سال داشت و در ابتدا به اعدام محکوم شده بود.

شورش (یا کشتار) میدان تیان‌آنمن چین، به مجموعه‌ای از تظاهرات اعتراضی اطلاق می‌شود که به رهبری دانشجویان و از ۱۵ آوریل ۱۹۸۹ تا ۴ ژوئن همان سال ادامه داشت. این اعتراضات که با حضور بیش از صدهزار نفر برگزار و نهایتاً با قتل تعدادی (۲۴۱ تا ۲٬۶۰۰) از دانشجویان سرکوب شد. دانشجویان در این واقعه به ناپایداری اقتصادی چین و سرکوب‌های حزب کمونیست و فساد دولتی اعتراض کردند. جنبش دموکراسی چین (که سازمانی نیم‌بند است) در این اعتراضات نقش داشت. این اعتراضات با نیروهای مسلحی که بوسیله حکومت به پکن فرستاده شدند شدیداً سرکوب شد.

"میائو" که در زمان شورش‌ها یک جوان 25 ساله بود، همراه چند نفر از همکارانش یک سبد مشتعل را بر روی یک تانک انداخت. همین کار موجب شد وی به اعدام با فرجه 2 ساله محکوم شود. تلاش‌های "میائو" موجب شد سرانجام در سال 1991 موفق شود حکم اعدام خود را به حبس ابد تغییر دهد.  یک گروه حقوق بشر آمریکایی اعلام کرد اطلاعاتی به دست آورده که نشان می‌دهد چین قصد دارد "«میائو دشان" را که اکنون ۵2 ساله است در ماه اکتبر (مهر) از زندان آزاد کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار