با شروع فصل گرما و افزایش زیاد دما موجب بروز گرمازدگی در افراد می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس سیستم ایمنی بدن انسان در فصل گرما و دمای بالای 40 درجه سانتیگراد ضعیفتر عمل کرده و از این نقطه به بعد کارایی سیستم اعصاب به سرعت کاهش می یابد.دمای 104 درجه فارنهایت باعث ایجاد اخلال در سیستم مغزی نیز شده و نارسایی های قلبی و کلیه را نیز به وجود می آورد.
سالمندان، کودکان، زنان باردار و بیماران از قرارگرفتن در چنین شرایطی اجتناب کنند و در صورت اجبار، با چند راهکار ساده و عملی می توان اثر گرمی هوا را برای بدن قابل تحمل کرد.  
 میوه و سبزی های موجود در فصل گرما، مناسب ترین منابع غذایی برای حفظ سلامت بدن هستند.
نقش مثبت هندوانه در پیشگیری از گرما زدگی
 هندوانه سبب تنظیم آب بدن، تقویت حافظه و بهبود خلق و خو می شود. همچنین لیکوپن موجود در آن، از آفتاب سوختگی جلوگیری می کند. 92 درصد مواد تشکیل دهنده هندوانه، آب است؛ از این رو مناسب ترین میوه تابستانی به شمار می آید.
 ذرت و خواصیت مقابله با اثرات مخرب خورشید
 ذرت شیرین با وجود دو آنتی اکسیدان لوتئین و زیزانتین، مانند یک عینک آفتابی طبیعی عمل می کند و به تشکیل رنگدانه های ماکولای چشم کمک می کند. این رنگدانه ها اثرات مخرب خورشید را فیلتر می کنند. همین دو آنتی اکسیدن از بروز انحطاط ماکولا در افراد بالای 60 سال جلوگیری می کنند.
تاثیر مثبت گوجه فرنگی در جلوگیری از آفتاب سوختگی  
 لیکوپن موجود در گوجه فرنگی از آفتاب سوختگی جلوگیری می کند و بدن را در برابر اشعه ماورای بنفش حفظ می کند.  
آلبالو و مقاوم سازی بدن در برابر گرما  
 مطالعات محققان دانشگاه میشیگان نشان می دهد که آلبالو حاوی ترکیبی به نام آنتوسیانین است. این ترکیب سبب فعال شدن مولکولی می شود که چربی ها را می سوزاند و از انباشتگی آن در بدن جلوگیری می کند. آب البالو برای مقابله با فصل گرما مناسب است.
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.