رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی دامپزشکی استان زنجان گفت: در سال گذشته آزمایش تشخیص بیماری سل گاوی بر روی بیش از 21 هزار رأس دام سنگین در زنجان انجام شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛منصور صمصامی گفت: پیشگیری از بیماری‌های دام و بیماری‌های مشترک انسان و حیوان از اهم فعالیت اداره دامپزشکی در زنجان است.

وی با اشاره به اجرای طرح آزمایش تشخیص بیماری مشترک سل گاوی در استان زنجان افزود: سل یکی از مهمترین بیماری‌های عفونی و مشترک بین انسان و دام است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه این بیماری در اکثر نقاط جهان شایع است، ادامه داد : اقدامات مدیریت قرنطینه‌ای و بهداشتی از جمله پاکسازی و ضدعفونی محیط، محدود کردن تردد دام‌های پر خطر و جوندگان و اعمال اصول امنیت زیستی از راه‌های موفق پیشگیری از سل گاوی است.

صمصامی با بیان اینکه این بیماری عمدتاً از طریق تنفس وارد بدن می‌شود، اضافه کرد: عامل بیماری می‌تواند از راه‌های دیگر از جمله گوارشی، مادرزادی، تماس جنسی و حتی از پوست آسیب دیده نیز انتقال یابد.

وی با اشاره به برنامه‌های کنترل سل گاوی در کشور تأکید کرد: در دامداری‌های کشور دام‌های آلوده شناسایی و کشتار می‌شوند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه در سال گذشته آزمایش تشخیص بیماری سل گاوی انجام شده است، ادامه داد: در مدت مذکور 21 هزار و 905 رأس گاو و گوساله مورد آزمایش تشخیص قرار گرفته‌اند که در مجموع تعداد 11 راس دام آلوده سلی شناسایی و حذف گردیدند.


انتهای پیام/ن

برچسب ها: آزمایش ، بیماری ، گاوی ، سل ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.