‌معاون فنی اداره کل محیط زیست لرستان گفت: در سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی سال 94 استان بیش از 17 هزار قطعه پرنده از حدود 30 گونه شمارش شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ نبی الله قائدرحمتی بیان کرد: برنامه سرشماری پرندگان مهاجر(‌آبزی و کنار‌آبزی‌) از سال 1967 میلادی توسط دفتر بین‎المللی تحقیقات تالاب‎ها و پرندگان آبزی‌(IWRB) سازماندهی شده و امروزه در اغلب کشورهای جهان همزمان اجرا می‎شود.
 وی با بیان اینکه تاکنون در دنیا چنین کار هماهنگ و جامعی در مورد هیچ یک از گروه‎های دیگر پرندگان انجام نشده است، اضافه کرد: سرشماری این پرندگان در سطح بین‎المللی یکی از قدیمی‎ترین و فراگیرترین برنامه‎های جاری پایش هماهنگ و همزمان تنوع زیستی در جهان است و به همین خاطر اجرای برنامه مذکور در تمامی تالاب‎های استان و سدهائی که تازه آبگیری شده بودند، با مشارکت کارشناسان و پرنده شناسان با تجربه داخل استان، صورت پذیرفت.
 قائدرحمتی ادامه داد: با عنایت به اهمیت فوق‎العاده، اجرای دقیق و کامل این موضوع(برنامه سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنار آبزی‌) فقط از کارشناسان با تجربه استفاده شد.
 معاون فنی اداره کل محیط زیست استان گفت: انجام درست و به موقع این کار باعث فراهم شدن آمار و اطلاعات لازم برای مدیریت بهینه گونه‎ها و زیستگاه‎های آنهاست.

قائدرحمتی تصریح کرد: سرشماری سال‌جاری مجموعاً در 15 سایت سرشماری پرندگان زمستان گذران انجام شد. در این سرشماری بیش از 17 هزار قطعه پرنده از حدود 30 گونه شمارش شد.
 وی خاطرنشان کرد: اغلب گونه‎ها از خانواده حواصیلیان، باکلانیان، اردک‎ها و لک لک‎ها هستند، همچنین بیشترین جمعیت پرندگان شمارش شده متعلق به گونه سرسبز، و کم‌ترین گونه آنقوت است.
 ‌معاون فنی اداره کل محیط زیست استان با بیان اینکه بیشترین تعداد پرنده در سایت تالاب بیشه دالان منطقه شهرستان بروجرد شمارش شد، افزود: افزایش آمار نسبت به سال‌گذشته مدیون بارش‎های مناسب، آبگیری تالاب‎ها و سدهای استان و امنیت و آرامشی بود که به دلیل ممنوعیت شکار این گونه پرندگان در استان انجام گرفت، البته زحمات محیط بانان ساعی استان و انجام گشت و کنترل‎های مداوم در محل‎های تجمع پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی و همکاری و همراهی مردم خوب استان نقش ارزنده و پر رنگی در این خصوص داشته است.

انتهای پیام/ا

 

 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.