معاون اتاق تجارت و صنایع گفت که تصویب این طرز العمل یک گام موثر در راستای خودکفایی،‌ رشد تولیدات داخلی و افزایش صادارت خواهد بود.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، شورای‌عالی اقتصادی افغانستان دستورالعملی را برای حمایت از صنعت داخلی کشور به تصویب رساند.

خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که تصویب این طرز العمل یک گام موثر در راستای خودکفایی،‌ رشد تولیدات داخلی و افزایش صادارت خواهد بود.

وی افزود: "ما از دولت می‌خواهیم تا به سایر چالش‌های فرا‌روی سرمایه‌گذاری در افغانستان توجه کند و امنیت تاجران و سرمایه‌گذاران را تأمین نماید”.

در همین حال آقای الکوزی می گوید که به زودی یک سرد خانه‌ ۱۰ هزار تنی میوه در میدان‌هوایی بین المللی کابل ایجاد خواهد شد که فرمان آن از سوی رئیس جمهور ارائه شده است.

وی می گوید که هدف از ایجاد این سرد خانه افزایش صادرات میوه است و دولت باید چنین سردخانه‌های را در میدان‌هوایی های ولایت هرات، بلخ و قندهار نیز ایجاد کند.

معاون اتاق تجارت و صنایع خاطر نشان ساخت که اگر به سکتور خصوصی و اقتصاد افغانستان توجه جدی صورت نگیرد، جنگ خاتمه نخواهد یافت؛ زیرا تا زمانی‌که مردم از حوزه اقتصادی رشد نکنند، همچنان دنبال جنگ خواهد بود.

آقای الکوزی از دولت می خواهد تا قوانین تجاری و سرمایه‌گذاری را سهل بسازد تا سرمایه‌گذاران بتواند با خیال آسوده فعالیت نمایند.

در همین حال آذرخش حافظی رئیس اتاق تجارت و صنایع افغانستان از سقوط ۲ هزار کارخانه تولیدی در چند سال گذشته خبر داده و می گوید که بنابر وضعیت نامناسب اقتصادی و کم توجهی به سکتور خصوصی در چند سال گذشته بیش از ۲ هزار کارخانه تولیدی سقوط کرده است.

وی تصویب طرز‌العمل تعرفه حمایت از صنعت داخلی را یک گام موثر در راستای رشد تولیدات داخلی عنوان کرد و افزود: با تصویب این طرز‌العمل می‌توان صنعت کشور را رشد داد و کارخانه‌های که از فعالیت بازمانده‌اند را دوباره فعال کرد.

وی همچنین از موجودیت ۶۰ درصد فقر مضمن در کشور یاد کرد و تصریح کرد: خطوط اساسی اقتصادی تا کنون تعریف نشده و کمبودی‌ها باید تشخیص شود.

رئیس بین المللی اتاق تجارت و صنایع افغانستان از افزایش مالیات ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: اکنون که شرایط اقتصادی رو به رکود نهاده، وزارت مالیه، مالیه را دوچند ساخته است.

آذرخش حافظی قطع کمک‌های جامعه جهانی را سقوط اقتصاد افغانستان خواند و افزود: اگر کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان قطع شود، کشور به یک بحران عظیم دچار خواهد شد.

وی گفت که اکنون ۴۰ درصد نیروی افغانستان بیکار است که خود یک بحران محسوب می‌شود و دولت باید راه‌های بهتری را برای پیشرفت اقتصاد کشور بیاید، نه اینکه با مالیات زیاد اقتصاد کشور را خراب‌تر از پیش بگرداند.

انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان ، تجارت ، صنایع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.