آفت درختان پده جنگلی، کویر آران و بیدگل را دچار بحران کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، كارشناس واحد بیابان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل گفت: وسعت رویشگاه درختان پده جنگلی آران و بیدگل حدود 50 هكتار و به صورت پراكنده اند که نیمی از این درختان در محاصره آفت از نوع موریانه چوبخوار قرار گرفته است به گونه ای با خوردن شاخ و تنه، این درختان را در آستانه نابودی قرار داده اند.

حمید گل آرایی افزود: پده درختی است كه بومی نواحی آسیای مركزی و دارای سه نوع برگ نیزه ای قلبی شكل و بیضوی است. پده، تنها درخت پهن برگ عرصه تپه های ماسه ای و حاشیه چاله های بیابانی است كه تحت تاثیر زه آب های اطراف قرار دارد و باعث تثبیت شن های روان و جلوگیری از فرسایش خاك شده اند.

وی گفت: این گیاه متعلق به خانواده بید و ارتفاع متوسط آن معمولا بین سه تا پنج و قطر تاج پوشش آن نیز بین 2 تا چهار متر می رسد و عمده رویشگاه های پده در ایران در استان های خوزستان، سیستان و بلوچستان، كرمان، یزد، اصفهان و بیابان های حوزه مسیله است.

این كارشناس تصریح كرد: متاسفانه در سال های اخیر این درختان ارزشمند دچار نوعی آفت چوبخوار شده اند كه توجه كارشناسان و مسئولان را در این خصوص می طلبد. 



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.