ایجاد سازه های آبخیزداری و نهالکاری دربیابنها میتواند نقش مهمی در کنترل زیرگردها درتابستان و سیلابها در زمستان داشته باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از دهلران، سید علی حسینی  مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهلران اظهار داشت: یکی از اهداف مهم آبخیزداری، کنترل و مهار سیلاب های مخرب و بهره برداری بهینه از روانآب های سطحی برای تغذیه سفره های آب زیرزمینی و کاهش خسارات ناشی از سیل و خشکسالی می باشد.

تقویت سفره های زیرزمینی با ایجاد سازه های آبخیزداری+تصاویر هوایی

وی افزود: از آغاز فعالیت های آبخیزداری در حوزه شهرستان دهلران(دهه 70) تاکنون، اقدامات آبخیزداری گسترده ای با محوریت کنترل سیلاب و تغذیه سفره های آب زیرزمینی و متناسب با وضعیت اقلیمی، توپوگرافی و ژئومرفولوژی در حوزه شهرستان به ویژه در بخش های مرکزی و موسیان انجام گرفته است.

مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهلران اضافه کرد: احداث 15 مورد سیستم های پخش سیلاب در مناطق بحرانی و در معرض سیل از قبیل ضلع شمالی جاده ارتباطی محور دهلران به اندیمشک، مناطق برتش، بیات موسیان و دشت اکبر از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستا می باشد.

وی ادامه داد: احداث سازه های کنترل سیل و رسوب در مجموع به تعداد 45 مورد شامل انواع بندهای سنگی ملاتی، گابیونی، تورکینست، بندخاکی، دایک هدایت جریان آب، اپی گابیونی و تعداد 800 مورد بندهای خشکه چین که به منظور کنترل و اخذ رسوبات آبراهه های سرشاخه های حوزه های آبخیز احداث گردیده اند، از دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه آبخیزداری می باشد.

تقویت سفره های زیرزمینی با ایجاد سازه های آبخیزداری+تصاویر هوایی

حسینی با اشاره به سایر اقدامات انجام گرفته در این حوزه عنوان کرد: نهالکاری، عملیات ذخیره نزولات با بذر پاشی و کپه کاری، پیتینگ، کنتور فارو، بانکت، چاله های فلسی شکل توأم با بذر پاشی، علوفه کاری همراه با قرق نمودن عرصه های اجرایی، از جمله سایرفعالیت های بیولوژیکی و بیومکانیکی بوده است.

تقویت سفره های زیرزمینی با ایجاد سازه های آبخیزداری+تصاویر هوایی

وی یادآور شد: مجموعه اقدامات فوق نقش موثری در حفاظت آب و خاک، کاهش فرسایش و رسوب، تقویت و بهبود وضعیت پوشش گیاهی، تغذیه سفره های آب زیرزمینی و خصوصأ کنترل و مهار سیلاب های فصلی مخرب و کاهش اثرات زیانبار ناشی از سیل و خشکسالی و در نتیجه بهبود و رونق کشاورزی و دامداری منظقه داشته است.

تقویت سفره های زیرزمینی با ایجاد سازه های آبخیزداری+تصاویر هوایی

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهلران با بیان اینکه بیش از 30 هزار هکتار از سطح حوزه های آبخیز شهرستان کاملأ کنترل و مدیریت شده است خاطر نشان کرد: در هر بار آبگیری کامل توسط سازه های آبخیزداری ذخیره ای و سایر اقدامات بیولوژیکی و بیومکانیکی انجام شده، بیش از 13 میلیون متر مکعب روانآب سطحی کنترل و ذخیره شده است.

وی گفت: ذخیره روانآب های سطحی ضمن نفوذ، باعث تقویت و تغذیه سفره های آب زیرزمینی و چاه های کشاورزی پایین دست سازه ها به تعداد 200 حلقه چاه می شود. 

حسینی افزود: بیش از 20 هزار هکتار از اراضی زراعی واقع در پایین دست سازه های آبخیزداری از خطر سیل حفظ شده و یک امنیت پایدار برای رونق و توسعه بخش کشاورزی و افزایش تولیدات در منطقه ایجاد شده است.

تقویت سفره های زیرزمینی با ایجاد سازه های آبخیزداری+تصاویر هوایی

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهلران ابراز نمود: در اثر وقوع بارش بی سابقه اخیر خساراتی به سازه های آبخیزداری حوزه شهرستان وارد شد که مجموع خسارات وارده معادل 14 میلیارد ریال برآورد شده است که این خسارت ها عمدتأ مربوط به سیستم های پخش سیلاب مناطق برتش، بیات موسیان و دشت اکبر بوده است.

وی عنوان کرد: همچنین به دلیل شدت بارش ها و انباشته شدن رسوبات در کانال های گسترش و پخش سیستم ها و کاهش ظرفیت کنترلی مسیل باعث شکستگی بدنه برخی خاکریزها و همچنین آسیب دیدن سرریزهای سنگی گردیده است.

انتهای پیام/پ
برچسب ها: آبخیزداری ، سیل ، نهالکاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.