به مناسبت روز جهانی بهداشت حرفه‌ای، اولين همايش ايمنی و بهداشت كار، با حضور ۷۰ كارشناس بهداشت حرفه ای در شهرکرد برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری؛ اولين همايش ايمني و بهداشت كار، به مناسبت روز جهانی بهداشت حرفه ای و با حضور ۷۰ كارشناس استانی، در سالن ابن سینای شهرکرد برگزار شد.

در اين همايش يكروزه، با تأكيد بر شعار روز جهانی بهداشت حرفه‌ای با عنوان «استرس در محبط كار، چالش جمعی» ضمن پرداختن به انواع مخاطرات و استرس های شغلی،‌ راهكارهای علمي تشخيص و پيشگيری از آنها ارائه شد.

همچنین در این همایش، از ۱۳ كارشناس بهداشت حرفه ای شاغل در حوزه معاونت بهداشتی،‌ صنايع و ارگان های دولتی و خصوصی استان تجلیل شد.

بررسی سيمای بهداشت حرفه ای استان و پرداختن به جايگاه بهداشت حرفه ای و ايمنی در برنامه های توسعه ای، از ديگر محورهای اين همايش بود.

با توجه به برپایی نمایشگاه جنبی وسايل ايمنی و حفاظت فردی در محيط كار، با حضور شرکت ها و کارخانجات در این همایش، كارشناسان ضمن بازديد، از تجربيات كارخانجات در این زمینه نیز آشنا شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی چهارمحال و بختياری در حاشيه اين همايش، از فعاليت 9 هزار و ۳۹۰ كارگاه در سطح استان خبر داد و گفت: از اين تعداد تا كنون هفت هزار و ۸۴۲ مورد تحت پوشش خدمات نظارتی و معاينات كارشناسی معاونت بهداشتي قرار گرفته است.

دكتر عبدالمجيد فدايی افزود: حدود ۴۵ هزار و ۶۸۷ شاغل در بخش های مختلف استان وجود دارد كه قريب به ۵۰ درصد آنان در سال گذشته در مراكز بهداشت كار،‌ خانه هاي بهداشت كارگری و ‌ايستگاه های بهگر مورد معاينات شغلي قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: كمر درد، كاهش شنوايی،‌ بيماري های تنفسي و ريوی و ساير اختلالات اسكلتی عضلانی، به ترتيب عمده ترين بيماری های شغلی در چهارمحال و بختياری است.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي چهارمحال و بختياری،‌ عدم رعايت اصول ايمنی و ارائه آموزش هاي لازم و كافي به كارفرمايان،‌ كارگران و استاندارد نبودن محيط های کاری را از عمده ترين علل بروز بيماری های شغلي عنوان كرد و افزود: برای كاهش بار بيماری های شغلي، شرايط كار بايد مطابق وضعيت انسان به مناسبت ترين حالت تغيير پيدا كند.

فدایی، افزايش همكاری های بين بخشي،‌ استفاده از ظرفيت بخش خصوصي، برگزاري برنامه هاي آموزشي ويژه كارشناسان بهداشت محيط ، ‌كارفرمايان و كارگران و ساختارمند كردن تشكيلات بهداشت حرفه ای را از برنامه های حوزه معاونت بهداشتي برای كاهش استرس و بيماری های شغلي در استان برشمرد.

۲۸ آوریل (8 اردیبهشت) از سوی سازمان بین المللی کار (ILO) به عنوان روز جهانی بهداشت حرفه ای نامگذاری شده است.

انتهای پیام/ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار