باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

"یگان‌های توپخانه و زرهی" تروریست‌ها آماده حمله به "ارتش سوریه"؟!!

درگیری های خطرناک "حلب"، احتمال نقض آتش بس سوریه را افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درگیری های میدانی دو هفته اخیر در سوریه به مرحله خطرناکی رسیده و این موضوع می تواند روند آتش بس مورد توافق قدرت های جهانی را به صورت جدی به خطر بیندازد.


**توافق آتش بس سوریه

روز22 فوریه(ماه گذشته) "مسکو" و "واشنگتن" پیرامون  آتش بس به توافق رسیدند که از تاریخ 27 فوریه به اجرا درآمد که البته این آتش بس در دو هفته اول طبق نظر مقامات آمریکایی تا 80 درصد موفقیت داشت.

گروه‌های تروریستی مخالف نظام سوریه به دنبال بهانه ای هستند تا آتش بس شکننده ای که اخیرا توافق شده را نقض کنند و در این پروسه حمله موضعی با استفاده از راکت اندازها و سلاح های نیمه سنگین به "حلب" را کلید زده اند.


یگان های توپخانه و زرهی تروریست ها آماده حمله به ارتش سوریه؟!!


یک منبع در فرماندهی پلیس "حلب"  اعلام کرد که «تروریست های جبهه النصره و گروههای مسلح زیر مجموعه آنان؛ با تعدادی راکت انداز محله خیابان "نیل" و "الحمدانیه" را هدف قرار دادند که این حملات موجب کشته شدن 3 تن شد که در میان آنان یک کودک نیز بود.

وی گفت: جبهه النصره و گروههای مسلح زیرمجموعه آنان، روز شنبه با تعدادی از راکت اندازهای خود محوطه ساختمان "شهرداری" و "میدان سعدالله الجابری" این شهر را مورد هدف قرار دادند.

 از سوی دیگر «انس العبده» رئیس ائتلاف مخالفان سوری روز شنبه گفت، این ائتلاف خواهان آن است که تمامی جناح های مسلح سوریه به پشتیبانی از شبه نظامیان در شهر "حلب" اقدام کنند.

«عبده» در جریان کنفرانس مطبوعاتی اخیر "استانبول"، نظام سوریه را به جهت بمباران نیروهای نظامی شهر به ارتکاب آنچه که وی آنرا "قتل عام حلب" می‎نامد؛ متهم کرد و خواستار درنظرگرفته شدن این موضوع در جامعه جهانی با عنوان "جنایت جنگی" شد.

بر اساس اعلام مشترک مسکو و واشنگتن، آتش بس شامل گروههای داعش و جبهه النصره نمی شود و غیر از آن دو، گروه هایی که جامعه جهانی آنها را جزو گروههای تروریستی به شمار می آورد، است. مرکز روسی برقراری صلح در سوریه اعلام داشت، به صورت دوره ای برای نظارت بر ساختار جلوگیری از جنگ در سوریه و  هم چنین تاکید بر تداوم ساختار آتش بس دارد.


**حملات همپیمانان تروریست های جبهه النصره به ارتش و ملت سوریه

شبکه "روسیا الیوم" به گزارش فعالان (میدانی) عنوان داشت: در روز شنبه 30آوریل، 30 حمله هوایی از سوی جنگنده های سوری بر مناطق تحت کنترل «جبهه النصره»  در "حلب" صورت پذیرفت. بنابر قول این فعالان، در ساعات اولیه روز شنبه 5 نفر در "حلب" و در وقوع این حملات کشته شدند، حملاتی که بنابر اظهارات آنها هواپیماهای نظام سوریه آن را راه اندازی کردند.



یگان های توپخانه و زرهی تروریست ها آماده حمله به ارتش سوریه؟!!



همچنین  فعالان میدانی تاکید کردند: این حمله خروشان در "حلب" که از 22آوریل تاکنون بوده موجب هلاکت  250 نفر شده است. با وجود اینکه مناطق تحت کنترل نظام سوریه در "حلب"، روز شنبه آرام بود اما راکت اندازهای گروه های مسلح، موجب التهاب این مناطق شده است.

از سوی دیگر، نمایندگی "سانا" سوریه تاکید کرد که افزایش شمار قربانیان و تلفات حملات موشکی به مناطق مسکونی در شهر "حلب" (از سوی تروریست های تکفیری)، در طول 24 ساعت گذشته به 25کشته و بیش از 80 زخمی رسده است.

منابع پزشکی اعلام کردند در اداره بهداشت "حلب" ،  6 تن از مصدومانی که عصر جمعه در حملات علیه مناطق مسکونی شهر مجروح شده بودند، فوت کردند. هم چنین این منابع ذکر کردند که تعداد مصدومانی که به بیمارستان انتقال یافتند بیش از 80 نفر بودند. نمایندگی "سانا" روز جمعه اعلام کرد که در جریان موشک‎باران راکت اندازها بر روی مسجد احداث شده توسط تروریستها در محله "باب الفرج" و "المیدان شهر حلب" ، 8نفر کشته و 19 تن دیگر نیز مجروح شدند.

تحولات میدانی "حلب"  با اقدامات خطرناک گروه تروریستی جبهه النصره در حمله به "شهرک العیس" در ریف حلب وارد مرحله جدیدی شده و لذا اگر نقض آتش بس از سوی گروه های مسلح تروریستی ادامه یابد، باید منتظر دور جدیدی از درگیری های میدانی در سوریه باشیم. 

یگان های توپخانه و زرهی تروریست ها آماده حمله به ارتش سوریه؟!!

یگان های توپخانه و زرهی تروریست ها آماده حمله به ارتش سوریه؟!!


**آتش بس ممکن است هرلحظه شکسته شود

"استفان دی‌میستورا"، نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه  با بیان این ادعا که آتش‌بس سوریه هر لحظه ممکن است شکست بخورد، از "ولادیمیر پوتین" و "باراک اوباما"، روسای جمهور روسیه و آمریکا برای جلوگیری از این پیشامد، کمک خواست.

وی گفت: "هیچ دلیلی وجود ندارد که هر دوی آنها (آمریکا و روسیه) که تا این اندازه برای موفقیت این ماجرا سرمایه سیاسی صرف کرده‌اند و هر دو از عدم افتادن سوریه به چرخه دیگری از جنگ منفعت دارند، قادر به احیای مجدد آنچه تا حالا ایجاد شده و هنوز هم زنده اما کم‌رمق است، نباشند".

در حقیقت همپیمانان جبهه النصره که در تعهد آتش بس قرار دارند دست به اقدامات خطرناکی زده اند که پروسه صلح را در سراسر سوریه تخریب می کند و این موضوع جای نگرانی عمیق دارد.
 
"جاش ارنست" سخنگوی کاخ سفید، مدعی شد: "امیدواری ما احیای توافق آتش بس است  و می توانیم بار دیگر نیروی رو به جلویی برای رسیدن به توافق توقف درگیریها به گونه ای که در سطح گسترده ای به آن پایبندی وجود داشته باشد ایجاد کنیم.

"آلكسی بوردافكین"  نماینده روسیه در اتحادیه اروپا در این باره  گفت: "واشنگتن" به "مسكو" اطمینان داده است طرحی برای تسلیج گروه های مسلح در صورت شكست توافق آتش بس كنونی در سوریه وجود ندارد.

وی افزود: دیپلمات ها و مقام های نظامی آمریكا در مقابل پرسش روسیه در این زمینه پاسخ دادند كه طرحی به عنوان ب درباره سوریه وجود ندارد و واشنگتن پشتیبان حفظ آتش بس در این كشور است.

مقام روسی با تاكید بر تداوم همكاری روسیه و آمریكا در تحكیم و گسترش آتش بس در سوریه اعلام كرد: برخی گزوه های معارض پیمان ترك مخاصمه را نقض می كنند ولی نظامیان سوری تاكنون چنین اقدامی انجام نداده اند.

رژیم سعودی و برخی کشورهای منطقه هم تلاش می کنند تا آتش بس شکننده ای که در سوریه محقق شده به سرعت از بین برود و دور جدیدی از درگیری های نظامی در "حلب" به وقوع بپیوندد و تحرکات نظامی سعودی ها در منطقه نیز نشان می دهد که آن ها از روند آتش بس در این کشور خشنود نیستند.

گزارش از محمد زرچینی و وحید امیدی موحد

 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
عربستان پول زیادی داده اگه روسیه هم دیگه داعش رو بمباران نکنه .معلومه میخواد حمله کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
به امید خدا
همی تکفیریا نابودن
آخرین اخبار