«خنده‌های آتوسا» فیلمی شریف است/عصبانیت پورکیان از حمایت نشدن فیلم‌

نشست خبری «خنده‌های آتوسا» به کارگردانی علیرضا فرید در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری فیلم «خنده‌های آتوسا» به کارگردانی علیرضا فرید در پردیس سینمایی ملت با حضور پژمان بازغی، امیر جدیدی و تهیه‌کننده فیلم امیر پورکیان و جمعی از اهالی رسانه برگزار شد.

در ابتدا علیرضا فرید گفت: یادی کنیم از کسانی که زمان‌های گذشته سالن‌های سینما داشتند و بیشتر بار سینما بر دوش آنها بود.

وی در خصوص ایده اصلی فیلم «خنده‌‌های آتوسا» بیان کرد: حدود 20 سال در ایران و دیگر کشورها مجموعه‌سازی و مستندسازی کردم. چند سال پیش مجموعه «حلقه وصل» را ساختم که حدود 5 ماه در قطارهای ایران، هند و ترکیه فیلمبرداری داشتم. این موضوع باعث شد که با قطار بیشتر آشنا شوم. این موضوع باعث شکل گیری ایده اصلی فیلم شد.

وی افزود: در ابتدا اسم فیلم «واگن 7، کوپه 5» بود که بعد از سه بار بازنویسی به «خنده‌های آتوسا» رسید. از طرفی بعد از انقلاب، جریان مهاجرت داشتیم که از ترکیه اتفاق می‌افتاد. این مهاجرت در هر دهه تفاوت‌هایی با هم داشت. این موضوع به قصه فیلم ما که به مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سوء تفاهمات فرهنگی و غیره می‌پردازد، ربط پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: «خنده‌های آتوسا» ژانر معمایی دارد. به این خاطر شاید ارتباط با آن مشکل باشد یعنی مخاطبی که سینما حکم سرگرمی برای او دارد، کمتر به سمت این فیلم می‌رود.

این کارگردان در مورد ورود سهل‌الوصول کارگردان به سینما عنوان کرد: متأسفانه چون ساز و کار حقوقی مشخصی در سینمای ایران نیست، افرادی یک‌ شبه کارگردان می‌شوند که از نظر من اشتباه است. برخی دیگر حدود 30 سال است تمام امکانات و حمایت‌های سینما را به اشکال مختلف در دست دارند اما به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نرسیده‌اند.

فرید اظهار داشت: «خنده‌های آتوسا» فیلمی شریف است که تلاش کرده در شرایط محدود به سرانجام برسد و سعی داشته به شعور مخاطب احترام بگذارد.

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: در این فیلم سعی داشتم، به لحن خودم برسم و از هیجانی کردن مخاطب به شدت پرهیز کنم. این موضوع تا حدودی در خنده‌های آتوسا نیز رعایت شده است اما باید توجه داشت به هر حال حق فیلمساز است که فیلم به فیلم شرایط خودش را ارتقا دهد.

وی بیان کرد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که شامل طیفی از جوان‌های دهه 40، 50 و 60 با گرایش‌های جهان‌بینی و ایدئولوژی‌های مختلف است که متأسفانه امروز از آنها خبری نیست. دکتر طاهری قصه ما نیز از این طیف شخصیت‌هاست. او با وجود جانبازی به دور از هیاهوی شهر و بدون طلب پست و مقام به کار طبابت می‌پردازد. 

امیر پورکیان تهیه‌کننده فیلم اظهار داشت: «خنده‌های آتوسا» در سال 93 طی برنامه‌ریزی مدون حدود 4 ماه طول کشید تا به تولید برسد. در این راستا از بازیگران خوب این فیلم و دیگر عوامل که مردانه کنار ما ایستادند، تشکر می‌کنم. ایده و قصه از علیرضا فرید بود و زمانی که با آن روبرو شدم از متفاوت بودن و جسارتش لذت بردم که همین دلیل همکاری ما شد.

وی افزود: در این فیلم برای اولین‌بار از جلوه‌های ویژه بصری استفاده نشده که این نقطه قوت فیلم است. البته در ابتدا فکر می‌کردم شاید امکان ساخت نداشته باشد اما با هوشمندی کارگردان به نتایج خوبی رسیدیم. علیرضا فرید 52 فاکتور برای ساخت فیلم در نظر گرفت که اگر یکی از آن‌ها به مشکل برمی‌خورد، کار به سرانجام نمی‌رسید.

این تهیه‌کننده در مورد عدم حمایت مسئولان سینما از اکران مناسب فیلم «خنده‌های آتوسا» و عدم اکران در جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: این فیلم به خاطر محتوا و مضمونی که دارد از حمایت‌های همه‌جانبه باز ماند.

پژمان بازغی بازیگر سینما و تلویزیون در این نشست عنوان کرد: در سال 90 زمانی که در پروژه «دولت مخفی» بازی می‌کردم با گروه فیلم «پایان خدمت» که در آن امیر جدیدی و امیر پورکیان، حضور داشتند آشنا شدم تا اینکه این آشنایی به «خنده‌های آتوسا» رسید.

وی در مورد معرفی بازیگران خوش‌آتیه‌ای مانند امیر جدیدی و نوید محمدزاده به عرصه سینما اظهار داشت: یکی از اساسی‌ترین اهداف من و خانم مهاجر این است که جوان‌های مستعد را به سینما معرفی کنیم. امیر جدیدی نیز یکی از این بازیگران است که تا قبل از فیلم «خنده‌های آتوسا» روی پرده سینماها آن‌چنان که باید و شاید ظاهر نشد اما بازی محکم او در «خنده‌های آتوسا»، به همه ثابت کرد جوان‌ها نیز می‌توانند موفق باشند.

بازغی تصریح کرد: ساخت فیلم خنده‌های آتوسا از هر جهت بسیار سخت و مستلزم مهندسی کامل و دقیقی بود. چنین موضوعی باعث شد تسلط همه گروه به حرفه خود به شدت بالاتر برود و درصد خطای آن‌ها پایین بیاید. خوشبختانه با پایان یافتن ساخت فیلم به نتایح خوبی رسیدیم.

وی افزود: ساخت «خنده‌های آتوسا» به قدری سخت بود که پزشک معالج در محل حضور داشت. البته درست است که زمان چهار روزه‌ای برای فیلمبرداری آن در نظر گرفته شد اما این حداقل زمان دلیلی بر حداقل هزینه نبود؛ چرا که از روز اول تمرین تا پایان فیلمبرداری هزینه‌های گزافی در زمینه‌های مختلف پرداخت شد.

بازغی گفت: علت عصبانیت پورکیان به خاطر عدم حمایت مسئولان از بخش خصوصی سینماست که باید مورد توجه قرار بگیرد.

امیر جدیدی هم خاطرنشان کرد: خوشحالم که با بزرگان سینما در «خنده‌های آتوسا» همکاری کردم. از طرفی کار در یک فیلم چهار روزه برای هر بازیگری جذاب است که خوشبختانه نصیب من شد. این قدر تسلط و هماهنگی در گروه ما وجود داشت که فکر می‌کنم به خروجی قابل تأملی رسیدیم. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.