روزی که باید صدای معلمان را شنید،

درددل فرهنگیان/ گنجی که در رنج‌ است

روز معلم روزی است که به همگان یادآوری می کند معلمی عشق است اما ماورای آن باید به این قشر انسان ساز توجه ویژه ای کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، هرساله به رسم احترام و یا شاید عادت روزهایی از اردیبهشت را به تکریم معلمان می پردازیم، در این گرامیداشت یادی هم از معلم بزرگ استاد مرتضی مطهری می شود، مجاهدی که در روزگار زندگانی اش مسیر علم و زندگی را برای شاگردانش هموار کرد.

12 اردیبهشت روزی است که حرفه معلمی را پاس می داریم، حرفه ای که به تعبیر بزرگان عشق، هنر و شغل انبیا  است. فردی که علم خود را فرش راه جامعه می کند تا به عرش برساند و به تعبیر دیگر "می سوزد تا بسازد ".

اما باید دید در شرایطی که مادیات نقش پررنگی در کیفیت زندگی دارد اما و اگرهای مسئولین برای بهبود زندگی معلمان پاسخگوی نیازهای زندگی آنها است؟ و آیا معلم در چنین شرایطی می تواند با فراغ بال به آموزش فرزندان این آب و خاک مشغول باشد در حالی که دغدغه زندگی ، سخت افکارش را مشغول کرده است.

اگر جانب عدالت و واقعیت را در نظر بگیریم در هر حرفه و فعالیتی تمام افراد به یک شکل نیستند و توانایی و تفاوت های فردی، طیف وسیعی از بهترین کیفیت کاری تا بدترین را نمایش می دهد و در این میان معلمان نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

معیشت، راه پر پیچ و خم  معلمان غیر دولتی
معلمی ،حرفه ای که اگر درست در جامعه نقشش را ایفا کند، تعالی جامعه را به ارمغان می آورد اما اینکه چطور می توان با امنیت کاری نه چندان روشن به کار پرداخت ،خودجای سوال دارد.

نزدیک به سی سال است که مدارس غیردولتی در کشور ایجاد شده اند و اهداف برپایی آن در نوع خود ،قابل توجیه است اما سیاست های تعریف شده آن در عمل شکل دیگری به خود گرفته است و صرفا محیط آموزشی را ایجاد کرده که سودآوری مالی  قابل توجهی برای موسس و بهره تحصیلی برای دانش آموزان داشته است.

هر چند طی دو سه سال اخیر شرایط کمی بهتر شده است وبا نظارت هایی که بر روند اداره مدارس غیر دولتی می شود، کمی موقعیت معلمان بهتر شده است.

سال گذشته مجتبی زینی وند مدیر کل مدارس غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش در خصوص وضع معیشتی و میزان حقوق دریافتی معلمان اظهار کرد: چنانچه نیرویی به میزان حقوق دریافتی اعتراض داشته باشد، روش‌های مختلفی را برای بیان شکایات تعیین کردیم که شامل بخش ارتباط مردمی در سامانه اداره کل غیر دولتی است.

مدیر کل مدارس غیر دولتی همچنین از لحاظ امنیت شغلی این نیروها گفت: به هیچ وجه موقعیت شغلی نیروها بعد از اعلام اعتراض به میزان دریافتی‌‌‌شان خدشه دار نمی شود.

حرف های نگفته معلمان برای معیشت
پای صحبت های معلمان که بنشینی در میان درس ها  و خاطراتی که تعریف می کنند،مطالباتی برای مزد فعایت هایشان دارند که گاه در برخی افراد سایه سنگین این مطالبات ، دامن گیر دانش آموز هم می شود و حالا دانش آموزان می مانند و هزاران سوال بی جواب که مسئولان گاه به دلیل درگیری های کاری  یا نداشتن پاسخ قانع کننده از آن سرباز  می زنند.

در این خصوص محمد بطحایی مدیر کل توسعه و پشتیبانی در خصوص پرداخت مطالبات گفت: از هفته گذشته و در آستانه هفته معلم تخصیص اعتبارات دولتی برای پرداخت معوقات آغاز شده و به زودی و به تدریج معلمان حقوق عقب افتاده خود را دریافت می کنند.

معلم از راه دور آموزش می دهد
در2 سال گذشته پوشش تحصیلی وضعیت بهتری پیدا کرده  و سوادآموزان بیشتری گام های علمی خود را مستحکم برنداشته اند،از این رو مدارس آموزش از راه دور با رویکرد تسهیل تحصیل برای افراد لازم التعلیم و بازمانده از تحصیل فعالیت خود را طبق قوانین مدارس غیر دولتی آغاز کرده اند.

گودرز شاهمرادی مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش در خصوص  نحوه تدریس معلمان در چنین مدارسی گفت: نوع تدریس معلمان در چنین مدارسی متفاوت با مدارس معمولی است و معلم بیشتر به رفع اشکال دروس می پردازد؛ البته به کمک بسته های آموزشی ، آموزش های لازم به معلمان داده شده است.

هرچند راه اندازی مدارس آموزش از راه دور را می توان فرصتی برای پوشش تحصیلی هرچه بیشتر جامعه دانست ام ای کاش تدابیر مناسبی هم اندیشیده می شد که معلمان با امنیت شغلی و فراغ بال و انگیزه بیشتری به فعالیت ادامه دهند ودغدغه ای برای معیشت و کار خود نداشته باشند.

باوجود آنکه معلمی بیش از یک شغل، ارزش و اهمیت دارد و فعالیت در این حرفه ماورای کسب درآمد است و عشق می خواهد اما مسئولین نباید نگاه حمایتی خود را از این قشر فرهیخته و زحمتکش دریغ کنند.

گزارش از آتوسا دولتیاری

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار