نشست خبری بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران که امروز در شهر آفتاب برگزار شد، گفت: با توجه به اینکه مشکل مکان نمایشگاه حل شده، بیست و ششم اردیبهشت ماه آغاز سی‌امین دوره نمایشگاه کتاب خواهد بود.

وی ادامه داد: اولین دوره برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در شهر آفتاب را داریم و این نشان می‌دهد که اگرچه مکان همیشه مسئله مهمی بوده و هرچه رویداد بزرگتر باشد، این مسئله مهمتر می‌شود اما نمایشگاه کتاب با جابجایی خود به شهر آفتاب این مسئله را پشت سر گذاشته است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: با توجه به اینکه بهترین مکان برای نمایشگاه کتاب جایی است که ساختار مناسبی داشته باشد و پاسخگوی نیاز بازدیدکنندگان باشد، شهر آفتاب شروعی است برای این اتفاق  خوب؛ زیرا فضای مناسبی را در اختیار بزرگترین نمایشگاه فرهنگی کشور قرار داده است و می‌تواند مکان خوبی برای این اتفاق بزرگ باشد.

صالحی تصریح کرد: خوشحالیم که شروع کار شهر آفتاب با نمایشگاه کتاب گره خورده؛ زیرا از این پس همه ایرانیان این شهر را با عنوان کتاب و فرهنگ می‌شناسند و کتاب تابشی خواهد بود برای شهر آفتاب.

وی ادامه داد:‌ نمی‌خواهم بگویم همه چیز کامل است؛ اما شروع خوبی داریم.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سه‌شنبه همین هفته تفاهم‌نامه شهرداری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به امضای علی جنتی و محمدباقر قالیباف می‌رسد و با امضای این تفاهم نامه نمایشگاه کتاب صاحب خانه شده؛ زیرا در این تفاهم‌نامه چنین آمده که نمایشگاه کتاب برای 10 سال به صورت رایگان در شهر آفتاب برگزار می‌شود و در طول برگزاری این نمایشگاه هیچ نمایشگاه دیگری در شهر آفتاب برگزار نخواهد شد.

صالحی افزود: نگاه مثبت شهرداری تهران به فرهنگ کتاب به کمک آن آمده که شهر آفتاب را بتوان شهر فرهنگ و کتاب خواند.

وی اظهار داشت: ویژگی دوم بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران، این است که امسال توجه بیشتر و موکدتری به حوزه‌های حمایتی و تسهیلاتی و رفاهی شده است و نمایشگاه کتاب فستیوال علاقه‌مندان به فرهنگ  کتاب است. بنابراین در بخش یارانه‌ها، اتفاقات جدیدی افتاد که می‌تواند به زیرسازی فرهنگی کمک کند و در حوزه تسهیلات نیز امکانات جدیدی فراهم شده است.

وی اظهار داشت: سومین ویژگی بیست و نهمین نمایشگاه کتاب، همکاری بیشتر برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب با تشکل‌های نشر بود. به گونه‌ای که در شورای سیاست‌گذاری این نمایشگاه، سه نفر از منتخبین تشکل‌های نشر حضور داشته و 5 کمیته نمایشگاهی در اختیار این تشکل‌ها قرار گرفته‌اند.

وی افزود: تقویت وجوه نمایشگاهی نمایشگاه کتاب تهران، چهارمین ویژگی منحصر به فرد بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به حساب می‌آید. امسال وجه نمایشگاهی این رویداد فرهنگی مورد تاکید بیشتری قرار گرفته است.

صالحی در بخش دیگری از  صحبت‌های خود با اشاره به اینکه شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه با اجرای مبحث ارائه رایگان غرفه‌ها به ناشران مخالف بود، گفت: بنا بر این مخالفت تصمیم بر آن شد که صرفه‌جویی صورت گرفته در برگزاری نمایشگاه کتاب، در چند حوزه تقسیم شود و به جای آنکه غرفه‌های نمایشگاهی به صورت رایگان در اختیار ناشران قرار بگیرد، از هر ناشری به میزان 50 درصد از هزینه غرفه‌اش کتاب خریداری شود.

وی ادامه داد: گاهی در ادبیات پشت رسانه‌ای گفته می‌شود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف کاهش هزینه، حاضر به جابجایی نمایشگاه کتاب به شهر آفتاب شده است و من هم در جواب می‌گویم البته این امر اهمیت چندانی ندارد و مهم آن است که نمایشگاه جایگاه ثابتی داشته باشد.

صالحی ادامه داد: هزینه صرفه‌جویی شده برای برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران در بخش‌هایی چون افزایش جمعیت مفید بازدیدکنندگان نمایشگاه و یارانه‌ها تقسیم می‌شود؛ یعنی با توجه به اینکه نمایشگاه کتاب به عنوان یک سرمایه اجتماعی شناخته شده و جابجایی مکانی و تغییر ریزش مخاطب را به دنبال دارد، امید است که با به‌کارگیری هزینه‌های صرفه‌جویی شده، جمعیت مفید را افزایش دهیم.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در بخش یارانه‌ها نیز با افتتاح طرح بن دانشجویی و بن‌های دیگر شاهد افزایش مصداقی و کمی یارانه‌ها بوده‌ایم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که اعتراض‌های برخی از ناشران نسبت به فضای غرفه‌های نمایشگاهی‌شان به چه دلیل شکل گرفته، گفت: فضایی که امسال در اختیار ما قرار گرفته فضایی است که در  حال ساخته شدن بود اما در مجموع تقاضاهایی وجود دارد که نشد آنچنان که باید و شاید به آنها پاسخ بدهیم.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قسمت پایانی صحبت‌های خود اظهار داشت: در خصوص چگونگی خرید کتاب هم باید بگویم، آیین‌نامه و دستور خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ناظر بر این است که گروهی به صورت کارشناسانه اقدام به خرید کتاب کنند و قرار نیست که هر کتابی خریده شود؛ البته محدودیت‌های هیئت خرید کتاب تا اندازه‌ای کاسته خواهد شد.

همچنین امیرمسعود شهرام‌نیا قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: با وجود اینکه زمان برای آماده شدن شهر آفتاب زمان کوتاهی بود، مدیران بخش‌های شهرداری طی دو ماه گذشته کار بزرگی را انجام دادند و ما می‌دیدیم که با مدیریت جهادی و تلاش شبانه روزی کار می‌کردند و زحمات فوق‌العاده‌ای می‌کشیدند.

وی افزود: امروز که ما در خدمت شما هستیم، همه مشکلات شهر آفتاب برطرف شده است و ایستگاه متروی شهر آفتاب تاسیس شده؛ بناها نیز به طور کامل به ما تحویل داده شده است.

قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ادامه داد: مشکلات زیرساختی شهر آفتاب همچون آب، برق و ... نیز حل شده است و می‌توان به چهار روش مختلف به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دسترسی پیدا کرد که از آن جمله می‌توان به خط اول متروی تهران، ون‌های قرار گرفته در خط سوم متروی تهران، 15 خط اتوبوس شهری و بین‌شهری و تاکسی و وسایل نقلیه شخصی اشاره کرد؛ این به معنای افزایش چهار یا پنجاه برابری ظرفیت پارکینگ‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نسبت به گذشته است.

شهرام‌نیا ادامه داد: شاتل‌های برقی نیز در داخل نمایشگاه تردد می‌کنند تا خدمات بهتری را به بازدیدکنندگان ارائه دهند. هم اکنون 45000 متر مربع فضای مسقف و 65000 متر مربع فضای موقت برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب ایجاد شده و سازه‌های موقت نیز برخلاف سال‌های گذشته استاندارد قابل قبولی دارند.

وی ادامه داد:‌ کشور روسیه مهمان ویژه نمایشگاه کتاب است. اگرچه سال گذشته هزینه غرفه مهمان ویژه را ما دادیم اما با توجه به اینکه امید می‌رود مهمان ویژه برای نمایشگاه درآمدزا باشد، امسال مهمان ویژه ما هزینه غرفه را خودش می‌دهد.

شهرام‌نیا تصریح کرد: امسال بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین نمایشگاه‌های کتاب ایران و روسیه امضا شده، همان‌طور که نمایشگاه کتاب روسیه 270 متر فضای نمایشگاهی را در اختیار ما قرار داده بود، ما نیز 270 متر فضا در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: ایتالیا مهمان ویژه سال آینده نمایشگاه کتاب و عمان مهمان ویژه سال گذشته، امسال نیز در نمایشگاه کتاب حضور دارند.

وی ادامه داد: بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران در حوزه لاتین شاهد حضور 46 و در بخش عربی شاهد حضور 28 ناشر بین‌المللی خواهد بود.

وی افزود: ما در بخش بین‌المللی نمایشگاه 120000 عنوان کتاب لاتین و 50000 کتاب عربی داریم و به اصطلاح از کتاب یک و نیم دلاری تا هشتاد هزار یورویی در این نمایشگاه دیده می‌شود.

شهرام‌نیا گفت: کشورهایی  چون چین، الجزایر، کویت، ترکیه و ... در بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران حضور خواهند داشت و از مهمانان این نمایشگاه می‌توان به نویسنده کتاب «10 روز با داعش» و رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه سوربن اشاره کرد.

همچنین توکل صدیقی مدیر کمیته ناشران داخلی نمایشگاه بین‌المللی کتاب گفت: در سالهای گذشته بخشی از امور اجرای نمایشگاه کتاب تهران به صنوف نشر واگذار شده بود اما آنچنان که باید و شاید نبود. با روی کار آمدن دولت 11 و بر اساس برنامه‌هایی که رئیس جمهور قبل از انتخابش مطرح کرده بود واگذاری این امور به تشکل‌های صنفی بیشتر پیگیری شد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این رویکرد پرچم‌دار بود.

مدیر کمیته ناشران داخلی نمایشگاه بین‌المللی کتاب اظهار داشت: در دوره فعالیت صالحی به عنوان معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد 4 کمیته از کمیته‌های نمایشگاه کتاب به تشکل‌های صنفی واگذار شد و طبعا این امر کار بزرگ و پروژه‌ای دشوار بود.

وی ادامه داد: طبعا حضور تشکل‌ها در کنار نهادهای دولتی کار بسیار دشواری و شرایط سختی را ایجاد می‌کند.

توکل صدیقی گفت: واگذاری بخش‌های اجرایی نمایشگاه کتاب به تشکل‌های صنفی اقدام بزرگ، مثبت و خوب و مبارکی است که میتواند به رشد فرهنگ در جامعه کمک کند چون فرهنگ بدون تقویت نهادها رشد نمیکند و این ناشران هستند که به رشد فرهنگ کمک می‌کنند.

مدیر کمیته ناشران داخلی نمایشگاه بین‌المللی کتاب خاطر نشان کرد: 903 غرفه در بخش‌های عمومی 360 غرفه در بخش دانشگاهی و 148 غرفه در بخش آموزشی و 270 غرفه در بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران تعبیه شده و ناشران 70درصد هزینه غرفه‌ها را پرداخت کرده‌اند.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار