وب سایت فوربز در گزارشی از تبدیل شدن ایران به یک غول کارآفرینی در آینده ای نزدیک خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب سایت فوربز در مطلبی نوشت: اخبار مربوط به اقتصاد ایران به تازگی کمرنگ شده است؛ اما سرعت رشد این اقتصاد نه. بنابر گزارش بانک جهانی، انتظار می رود اقتصاد 400 میلیارد دلاری ایران – که پس از عربستان سعودی در جایگاه دوم در خاورمیانه قرار دارد – سال آینده حدود 7 درصد رشد کند.

به نوشته فوربز، تصور کنید چه می شود اگر این رشد اقتصادی با نظام آموزشی ایران که هر ساله 233 هزار دانشمند و مهندس تحویل جامعه می دهد، ادغام شود. اگر مانعی سر راه آن قرار نگیرد، حاصل آن ایجاد هزاران شغل و کسب و کار کوچک خواهد بود. حدود چند ماه پیش "ناصر غانم زاده،" استاد استارتاپ و مشاور کارآفرینی که در همایشی در سانفرانسیسکو حضور داشت گفت: در 3 سال گذشته، بیش از 200 شرکت نوپا در ایران کسب و کار خود را آغاز کرده اند و در حال حاضر نیز این تعداد رو به افزایش است. 

تجارت در ایران هنوز هم موانع بزرگی را پیش رو دارد. رشد این کسب و کارها تا حدودی به این بستگی دارد که سیاست های دولت از آنها حمایت کند و آشفتگی های ژئوپولتیک مانع رشد آنها نشود. اما می توان به ایران به چشم یک غول کارآفرینی نگاه کرد. در زیر 7 دلیل برای آن مطرح شده است:

1.اندازه اقتصاد و لغو تحریم های جهان. ایران جمعیتی حدود 80 میلیون نفر دارد و ظرفیت تولید آن در خاورمیانه بی نظیر است.  نفت و گاز تنها 10 درصد تولید ناخالص داخلی آن محسوب می شود. این بدان معناست که ایران پایه های متفاوتی برای رشد دارد. بیشتر تحریم های آمریکا به قوت خود باقی مانده است. بنابراین نمی توان در انتظار معاملاتی با آمریکایی ها بود؛ اما تجارت با شرکت های اروپایی و آسیایی در راه است.

2. جمعیت ایران بسیار تحصیل کرده است. حدود 9.4 درصد (معادل 7.5 میلیون نفر) از مردم ایران تحصیلات دانشگاهی دارند. 

3.ایران توانایی های منحصربه فردی در زمینه فناوری دارد. این کشور دانشگاه "صنعتی شریف" را دارد که بسیاری از مردم آن را همانند مؤسسه فناوری ماساچوست آمریکا می دانند. چند ماه پیش در قاهره، "کامران الهیان،" سرمایه گذار طرح های نوین، فناوری نانو را زمینه ای برای رشد دانست.

4.باوجود تحریم های آمریکا، روابطی میان جوامع کارآفرین ایران و آمریکا در حال شکل گیری است. در نشست شورای آتلانتیک،  "لیلی صرافان،" یک ایرانی-آمریکایی مؤسس سازمان "هوم کر اسیستنس" در خصوص کنفرانس های جامعه فناوری ایران از جمله "آی بریجز" و "تدکس کیش" سخنرانی کرد. به گفته وی، آمریکایی ها از نظر قانونی اجازه ندارند به ایرانی ها مشاوره دهند؛ اما می توانند با آنها در ارتباط باشند. مبارزه برای لغو محدودیت های صدور روادید ایرانی آمریکایی هایی که قصد سفر به اروپا را دارند نیز بر ارتباط این دو کشور افزوده است.

5.زیرساخت های کشور در حال تجدید است. شاملو در نشست شورای آتلانتیک گفت: در سفر ماه ژانویه (4 ماه پیش) به ایران، افرادی در خصوص برنامه های این کشور برای بازسازی اساسی زیرساخت ها، اطلاعاتی در اختیار ما قرار دادند.

6.تغییرات سریعتر از انتظار مردم رخ می دهند. کریستوفر شرودر، یک سرمایه گذار و کارآفرین آمریکایی در خصوص 2 سفر خود به ایران گفت: "در نخستین سفر من به ایران، دسترسی به اینترنت 3G و 4G  بسیار دشوار بود. یک سال بعد که به این کشور سفر کردم، این خدمات 20 میلیون مشترک داشت."

7.ورود صحنه نوآوری به دوران اوج. در آمریکا بسیاری از صنایع پیشتر بوسیله فناوری مختل شده اند. کارآفرینان با ایده های جدید می آیند به این امید که بتوانند بازاری برای ایده های خود بیابند. صرافان اعلام کرد در تدکس کیش جوانانِ کارآفرین ایده های خود را ارائه می کردند. اما ارزش معاملات شرکت من در اینجا اهمیتی نداشت؛ بلکه مسئله مهم نقش من در پیشرفت کشورم بود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
ای کربز. عجب تیکه ای انداخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
چاره ش اینه که اعتماد بنفس جوونها رو ببریم بالا و بهشون میدون بدیم تا تنبلی رو بگذارند کنار و تلاش کنند
Germany
ناشناس
۲۳:۲۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
خیلی دلمون رو به این اظهار نظر آمریکایی ها و اروپایی ها خوش نکنیم . ما احتیاج داریم که یه تکونی به خودمون بدیم و از این حالت کرختی و تنبلی خارج بشیم و اونوقته که شوری بپا میشه . ما به آمارگیریها و اظهار نظر اونها ابدا احتیاج نداریم . جوانها اگر میخواهید سازنده باشید بخوانید و مطالعه کنید . بویژه قرآن را . با معنی و تفسیر . نهج البلاغه را . صحیفه ی نور را و بطور ویژه کتب شهید علامه مرتضی مطهری را . بقول دوستمان این خارجیها کار و زندگی ندارن که اینقدر به کار ما ، افکار ما ، و اخبار ما چسبیده ان ؟؟؟؟؟
United States of America
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
قران بخوانید ولی به فارسی تا بفهمید که چه گفنه است!!.
Turkey
ناشناس
۲۳:۰۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
همش چرت و پرته!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
ناشناس 14:18 سلام.مگه همه فارغ التحصیلان آمریکایی از هاروارد و استنفورد هستن؟مهم نقشی است که هر فردی می تواند با توجه به کسب مهارت آن را به دست آورد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
بعضی ها برای نابود کردنت ازت تعریف میکنند...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
شوخی قشنگی نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
این خارجیها خودشون کاروزندگی ندارن چسبیدن به ما
United States of America
ناشناس
۲۰:۱۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
می خواستم بگم 70درصد اما با نظرات دوستان که ادعا کردن باسواد فقط در دانشگاه های دولتی یا دیگر دانشگاه های مطرح کشور وجود دارد باید به عرضتان رساند که 90درصد مشکلات کشور عدم مدیریت صحیح و نظارت می باشد دوستانی که باسواد و بی سواد می کنند بدانند اگر مدیریت وبرنامه ریزی دقیق وجود داشته باشد از همون بی سواد می تواند یک کار آفرین موفق ساخت......اثبات می کنم هرکه خواست با تحقیقات میدانی اثباتش می کنم!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
دست به دست هم دهیم به مهر
میهن خویش را کنیم آباد

http://shoppluss.ir
فروشگاه آنلاین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام و احترام
ممنون به خاطر مطالب دست اول شما
چند صفحه از سایت رو دیدم
سایت بسیار زیبایی دارید..
قالب سایت هم خیلی زیباست
افتخار ما آشنایی با شماست
http://Agahi90.ir
رسانه آگهی90
باسپاسی بیکران
Germany
ناشناس
۱۹:۲۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
تا تو این سیستم مدیران لایق جذب نشوند، داستان همان داستان تکراری خودرو سازان هست .
United States of America
ناشناس
۱۹:۰۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
منم یک دایل میگم که این امکان نداره اونم اینه که اینجا سر هم خیلی کلاه میزارن به همین دلیل اون هفت دلیل شما پرررررر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
30 40 ساله داریم همین حرفارو میشنویم ولی روز به روز دریغ از دیروز.
United States of America
ناشناس
۱۷:۱۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
اتفاقا کم کم داره با مردم و شرکت های آمریکایی همکاری بوجود میاد ، خود بنده در صنعت ضعیف بازی های رایانه ای فعالیت می کنم ، که طی قراری قبول کردند دوتا از بازی های ساخت خودمون رو تو گوگل پلی و اپل انتشار دهند. دو سه سال پیش این امکان اصلا وجود نداشت که بتوانیم اینکارو انجام دهیم.
اما اما پیشرفت کنده در ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
متن که مربوط به یه فضایی زمین ندیده است, اون که هیچ. اما شما آقای بیسواد متوهم سواد! شما اگه سواد نداری تفسیر به رای علی الجمع نکن. من خودم فارغ التحصیل مهندسی دانشگاه آزادم, تا حالا چندین دوره حرفه ای مهندسی که شرکت کردم, هم دوره ای هام اتفاقا اکثرا از دانشگاههای تهران و شریف بودن و حتی چند مورد از دانشگاهای انگلیس بودند و بیشترشون فوق لیسانس به بالا, من لیسانس دانشگاه آزاد. من تمام نمراتم در دوره ها A شد ولی همین حضرات تنها 40 درصدشون A شدند. چشاتو کمی باز کن وبا اسم خالی قضاوت نکن.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۷:۴۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
همیشه استثنا بوده ولی بالای 90 درصد دانشگاه آزادی ها از دانش آموزان خوب دبیرستان سوادشون کمتره.
تو کشور ما فقط 30 تا دانشگاه رو میشه دانشگاه حساب کرد بقیه نبودشون از بودنشون به صرفه تره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
من یادمه چند سال پیش اخبار 20:30 یه کارنامه نشون داد که طرف تمام درسها رو منفی زده بود و دانشگاه آزاد فلان جا قبول شده بود!!! چنین آدمی رو نباید جزو تحصیل کرده ها حساب کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
الان یه معادله لاپلاس بفرستم میتونی حل بکنی
Germany
ناشناس
۱۶:۱۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
باید دست به زانو گذاشت و یا علی گفت و بلند شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
دانشمند رو خوب اومدی،پروفسور!!!!!!!!!
United States of America
ناشناس
۱۵:۰۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
این غول فعلا تو چراغ جادو هستش باید منتظر یه سند باد باشیم تا این غول رو بیدار کنه
United States of America
ناشناس
۱۴:۵۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
با برنامه ریزی درست و حسابی میشه مشکلات کشور رو حل کرد، اما متاسفانه هیچ کس به فکر نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
برو بابا کار کجا بود حقوق کارگر رو نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
ماایرانی خدار اداریم وچهاردمعصم داریم
United States of America
ناشناس
۱۴:۲۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
بزک نمیر بهارمیاد...الکی خوشا
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۲:۵۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
به تو خائن وطن فروش ربطی ندارد!!نوکر امریکا مواظب باش اوفت نکنن !!یا شاید هم خوشت میاد؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
خدا کنه .البته به آمریکاییها نباید زیاد دلخوش کرد
United States of America
ناشناس
۱۴:۱۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
در مورد قشر تحصیل کرده خیلی ساده اند که فکر کردند همه ی اون فارغ التحصیلان واقعا با سواد هستن! فقط مدرک گرفتن همین! شاید تنها قشرهای واقعا با سواد همون فارغ التحصیلان دانشگاه های شریف یا تهران و چند مورد دیگه باشن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
کسانی که مدرک گرفته اند حتی اگر با معدل کم گرفته باشند به خاطر جوی که هنوز هم وجود داره نسبت به شخص بی سواد اعتماد به نفس بالاتری برای راه اندازی یک کسب و کار جدید دارند. همین کافیه تا اگر یک پول معقولی در دسترس داشته باشند راه جدیدی رو بسازند و طی کنند. بله ممکنه برای تدریس دروس دانشگاهی همه مناسب نباشند یا حتی برای تدریس دروس دبیرستان اما راه اندازی یک کسب و کار بیشتر از اینکه به معدل بالا و سواد کامل نیاز داشته باشه به جسارت و همت نیاز داره و اون در نتیجه ی اعتماد به نفس ایجاد میشه.

القای این مطلب که خیلی ها بی سوادند به نظر من هم حرف اشتباهی است (چون سواد یک موضوع نسبی است و نمیشه بدون داشتن معیار در مورد کم و زیادش صحبت کرد) هم آسیب رسان و مضر به حال قشر جوان پر انرژی نیازمند به کار و درآمد.

انشاءالله همت کنیم و کنید و کنند همگان تا بر دیو خودباختگی، خود کم بینی و تنبلی غلبه کنیم.
آخرین اخبار