مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تبریز از کاشت 2 میلیون گل لاله در شهر تبریز خبرداد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،حسن‌زاده با اشاره به این‌که یکی از مهم‌ترین محورهای مدیریت شهری، مباحث مربوط به زیبائی است افزود: در تلاشیم تا با کاشت و پرورش لاله‌ها در تبریز تا افق سال 2018 تبریز را به عنوان شهر لاله‌ها معرفی کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تبریز در برای ارتقاء کیفیت بصری شهر برای سال 2018، اهم این برنامه‌ها را معرفی تبریز به عنوان شهر لاله‌ها وبدنه سازی اتوبان‌های شهید کسایی و پاسداران عنوان کرد.

حسن‌زاده افزود: در این راستا 2 میلیون گل لاله در شهر کاشته شده‌است.

وی گفت: این گل‌ها بدون هیچ محافظ و نگهبانی کاشته شده‌اند که شهروندان حافظ آن هستند.

به گفته بابایی اقدم : عملیات بدنه‌سازی اتوبان‌های شهید کسایی و پاسداران پس از حل مشکلات حقوقی و حریم آنها آغاز می‌شود و امیدواریم تا 2 سال آینده این امر تحقق یابد.

وی خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه مستلزم اختصاص اعتبارات کلان است که بخشی از آن فراهم شده است.

حسن‌زاده با بیان این‌که جایگاه فعلی تبریز شایسته نام و قدمت آن نیست گفت: انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 فرصت مناسبی است تا قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود را در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی به نمایش بگذارد.

وی با بیان این‌که شناساندن صحیح پتانسیل تبریز نیازمند دیپلماسی قوی مدیریت شهری است گفت: این مهم نیازمند همت و عظم مسئولان در سطوح استانی و ملی است.

وی با اشاره به این‌که شهر تبریز چند سال پیاپی از سوی سازمان ملل به عنوان پاک‌ترین و زیباترین شهر ایران انتخاب شده است، گفت: این مهم به دلیل هویت فرهنگی و تاریخی و فرهنگ بالا و عشق و علاقه شهروندان به شهر حاصل شده است.

حسن زاده اصلی‌ترین هدف سازمان در 5 سال پیش رو را بومی‌سازی فضای سبز و حذف تدریجی گونه‌های ناسازگار دانست که از آن‌جمله می‌توان به کاشت درختان چنار، تبریزی و قره‌آغاج اشاره کرد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تبریز با اشاره به این‌که هر سیاستی که مشارکت مردم در آن لحاظ نشود عقیم می‌ماند گفت: اگر می‌خواهیم شهر سبزی داشته باشیم نیازمند بهره‌گیری از سیاست‌های تشویقی هستیم و شهرداری تبریز در نظر دارد برای جلب مشارکت شهروندان در گسترش فضای سبز از سیاست‌های تشویقی بهره بگیرد.

عضو کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی شهر تبریز هم گفت: در 100 سالی که از قدمت شهرداری تبریز می‌گذرد در رابطه با فضای سبز ایرادات و اشکالاتی وجود داشته که از آن‌جمله می‌توان به کاشت گونه‌های گیاهی و درختی ناسازگار اشاره کرد.

فریدون بابائی‌اقدم با بیان این‌که در بیشتر موارد این اقدامات بنا به ملاحضاتی صورت پذیرفته است، افزود: مسئله کم آبی در ده‌های اخیر مدیریت شهری را مجبور به استفاده از گونه‌های غیربومی مقاوم به کم آبی کرده است.

وی ضمن قابل دفاع دانستن عملکرد شهرداری در دوره‌های اخیر در ارتباط با مباحث مربوط به فضای سبز گفت: جا دارد که در این زمینه اقدامات جدی و درخور نام تبریز صورت پذیرد.

بابائی‌اقدم تصریح کرد: در ارتباط با بحث فضای سبز تبریز 2018 باید گفت که مهمانانی که وارد تبریز می‌شوند فضای سبز خاص و جالب توجهی را در تبریز مشاهده نمی‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز افزود: در دهه‌های اخیر اقدامات خوبی در حاشیه شهر تبریز مانند پارک عباس‌میرزا، تفرجگاه عون‌ابن‌علی، آرپادره‌سی و غیره انجام شده‌است که بیشتر کارکرد اکولوژیکی دارند.

وی افزود: در فضاهای داخل شهر نیز باید به ایجاد و افزایش فضای سبز اهمیت دارد.

وی با اشاره به این‌که آمارم و ارقام اعلام شده در رابطه با کاشت لاله‌ها و گل‌های تزئینی در تبریز قابل تأمل است گفت: در بحران مالی کنونی شهرداری باید کاشت گل‌های طبیعی زینتی متوقف شود چراکه بودجه‌های کلانی صرف آن می‌شود و مدت کارکرد آن کوتاه است.

بابائی‌اقدم : پیشنهاد می‌شود درختچه‌های باطول عمر بالا در فضای سبز تبریز استفاده شود.

وی یکی از مهم‌ترین ایرادات فضای سبز شهر تبریز را خالی بودن اتوبان‌های منتهی به شهر، کمبربندی میانی شهر و خیابان‌های بزرگ از فضای سبز عنوان کرد.

وی با بیان این‌که شهرداری تهران تجارب بسیار موفقی در رابطه با ایجاد و گسترش فضای سبز دارد گفت: می‌توان با دعوت از ایشان و استفاده از تجربیاتشان گام‌های مثبتی در توسعه فضای سبز شهر برداریم.

عضو کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی شهر با اشاره به این‌که تا سال 2018 میلادی که مقارن با اواخر سال 1396 هجری شمسی است کمتر از دو سال زمان داریم گفت: تبریز 2018 سرآغازی برای ماست تا استارت جذب گردشگر خارجی را کلید بزنیم و همزمان با آن باید برنامه‌ریزی بلندمدتی در این زمینه داشته باشیم.
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.