رئیس سازمان حج و زیارت گفت:10 روز از زمان عربستان برای اظهار نظر در خصوص حج تمتع گذشته و هنوز پاسخ نداده است.

وارد محدوده زمانی قرمز شده ایم/ 10 روز از مهلت عربستان گذشته استبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص آخرین اتفافات در حوزه حج تمتع، اظهار کرد: قرار بود عربستان ظرف یک هفته نظر خود را در خصوص حج تمتع اعلام کند اما متأسفانه تا کنون خبری نداده اند و این در حالیست که از مهلت یک هفته ای آنان 10 روز گذشته و امروز و فردا نیز در این کشور تعطیل است.

اوحدی ادامه داد: با توجه به اینکه بستن قراردادهای حج تمتع نیاز به حداقل یک ماه زمان دارد و تا کنون نیز عربستان نظر خود را اعلام نکرده است، وارد محدوده زمانی قرمز شده ایم.

اوحدی با اشاره به تأخیر سه ماهه در برگزاری جلسه هرساله هماهنگی های حج تمتع گفت: متأسفانه بدون اعلان هیچ دلیلی تاریخ مذاکرات به 19 اسفند موکول شد. با توجه به قطع روابط سیاسی مشکل صدور ویزا پیش آمد که طرف سعودی اعلام کرد ویزا در دبی صادر خواهد شد و بالاخره پس از 40 روز ویزای هیئت ایرانی صادر شد.

وی با بیان اینکه فضای مذاکرات امسال، با سال های پیش سه تفاوت عمده داشت، اظهار کرد: در حج گذشته 2 حادثه تلخ سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و فاجعه منا، قطع روابط سیاسی و تأخیر در مذاکرات بر جلسات امسال حاکم بود  و در چنین فضایی مذاکرات با طرف سعودی و البته از حیث عزت، کرامت و احترام زائران ایرانی صورت می گرفت.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص اعزام زائران به سوریه گفت: سال گذشته طی سفری به سوریه، با مقامات این کشور ملاقاتی برای اعزام زائران به این کشور صورت گرفت که نهایتاً به یک تفاهم نامه در حوزه فنی تبدیل شد و در مورد مباحث فنی به یک نتیجه قطعی رسیدیم.

وی تصریح کرد: طبق مذاکرات صورت گرفته، قرار شد طرف سوری یک پیوست امنیتی را تدوین کرده و بعد از تأیید ایران، زمانبندی لازم را برای اعزام به سوریه اعلام کنیم.

اوحدی به پیروزی های اخیر نیروهای سوری علیه داعش اشاره کرد و گفت : طرف سوری اعلام کرده است که پیوست امنیتی آماده شده و اکنون با  توجه به پیروزی های اخیر نیروهای سوری و همچنین علاقه مردم به اعزام سوریه باید به بررسی پیوست امنیتی پرداخت.

رئیس سازمان حج و زیات تأکید کرد: شرایط سوریه و امنیت آن خوب است اما با این اوصاف باید پیوست امنیتی وجود داشته باشد.

وی در ادامه به 2 برابر شدن ظرفیت اعزام به عتبات عالیات در ایام نوروز اشاره کرد و اظهار داشت : با توجه به جلسات کارشناسی و آسیب شناسی که پس از عتبات نوروزی انجام شده، آخرین نتایج کارگروه این است که امیداریم در سال 95 اعزام بیش از یک میلیون زائر را به عتبات عالیات از طریق بسته های چند روزه داشته باشیم.

اوحدی تصریح کرد: خوشبختانه امنیت سامرا نیز منجر شده که زائران به این شهر مقدس هم سفر داشته باشند و ما نیز از مردم 
خواهش می کنیم که تنها از طریق مجاری و دفاتر قانونی برای اعزام به عتبات اقدام کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت در پایان گفت: مذاکرات خوبی هم با بانک های ملی و ملت صورت گرفته تا کسانی که برای عمره ودیعه گذاری کرده اند، علاوه بر پایدار بودن سهمیه شان، یک میلیون ودیعه برای اعزام به عتبات دریافت کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
بجای رفتن به اونجا دست چندتا ار فقرا و بچه های بی سرپرست رو بگیربم،خدا همین جا تو قلب شما هس،به هموطن خودمون کمک کنیم ثوابش هم بیشتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
حج خوبه اما اول باید به فکر فقرا بود.
آخرین اخبار