قائم مقام وزیر امور خارجه ایران گفت: گسترش روابط با جمهوری خلق چین از اولویت‌های ایران به شمار می‌آید و دو كشور علاقمندی مشتركی در توسعه مناسبات راهبردی دارند.

 به گزارش حوزه سیاست خارجیگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، «مرتضی سرمدی» كه به منظور شركت در پنجمین اجلاس وزیران امور خارجه كنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز آسیا (سیكا) در راس هیاتی در پكن بسر می برد، این سخنان را روز پنجشنبه و در دیدار با «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در حاشیه این اجلاس بیان كرد.

در این دیدار سرمدی بر روابط خوب دو كشور و بر نقش سازنده چین در گفت وگوهای هسته ای با 1+5 تاكید و سفر اخیر «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به ایران را كه منجر به ارتقای مناسبات به سطح مشاركت جامع راهبردی میان دو كشور گردید را نقطه عطفی در روابط فی مابین دانست. 

وی همچنین به لزوم پایبندی كامل طرفهای ذیربط نسبت به تعهداتشان در توافق برجام اشاره و بر رفع كامل موانع بانكی برای پیشبرد پروژه های مشترك اقتصادی و سرمایه گذاری در زیر ساختهای اقتصادی كشورمان تاكید قرار داد.

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین نیز در سخنانی كشورش را شریك قابل اعتمادی برای جمهوری اسلامی ایران دانست و از آمادگی كامل پكن جهت مشاركت فعال تر در برنامه های توسعه ای كشورمان خبر داد.

وی با اشاره به اراده چین جهت توسعه مناسبات با ایران، تصریح كرد كه پكن ایده های جدیدی برای تحقق و گسترش همكاریها با تهران در دست بررسی دارد.

گفتنی است، «مرتضی سرمدی» قائم مقام وزیر امور خارجه كشورمان نیز پیش از ظهر امروز (به وقت محلی) در سخنان خود در پنجمین اجلاس وزیران امور خارجه سیكا؛ توافق هسته ای، اجرای برجام و لغو تحریم های ظالمانه و غیرضروری در برنامه هسته ای ایران را نمونه بارزی از دیپلماسی موفقی دانست كه می توان از آن به عنوان بهترین گزینه برای حل اختلافات میان كشورها استفاده كرد.

او همچنین تروریسم، افراط گرایی و تجزیه طلبی را بلای خانمانسوز منطقه و قاره آسیا عنوان و بر مبارزه جدی همه كشورهای دنیا با این پدیده شوم تاكید كرد.

پنجمین اجلاس وزیران امور خارجه سیكا، امشب به كار خود در پكن پایتخت چین پایان می دهد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار