مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت:مبارزه با سن غلات در 56 هزار هکتار از اراضی همدان آغاز شده است.

آغاز مبارزه با سن غلات در همدان

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ شهرام پیشه ور با اشاره به اینکه عملیات مبارزه با سن غلات تا دو هفته دیگر ادامه خواهد داشت افزود: تاکنون 56هزارو702 هکتار از مزارع گندم و جو استان برعلیه آفت سن مادر توسط کشاورزان سم پاشی شده است.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود مبارزه با سن غلات در مزارع گندم وجو به 80 هزار هکتار افزایش برسد که در این زمینه همکاری کشاورزان را برای عملی شدن این موضوع می طلبد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خاطر نشان کرد:عملیات مبارزه با آفت کرم خراط گردو (پروانه فری) از نیمه دوم اردیبهشت در باغهای پایلوت آغاز می‌شود که امیدواریم کشاورزان همکاری لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه رنگ حشره کامل سن، قهوه‌ای و زرد خاکی روشن تا تیره متغیر است ،تصریح کرد: تعداد کمی از سن‌ها به رنگ‌های سیاه، قرمز و مسی رنگ دیده می‌شوند، سر(سن) به شکل مثلث است و روی آن دو عدد شاخک پنج بند و در قسمت سینه سه جفت پا قرار دارد که رنگ آنها مانند رنگ عمومی بدن سن است.

پیشه ور به خسارت مربوط به سن‌های مادر درمزارع کشاورزی اشاره کرد وادامه داد: بعد از پرواز در ارتفاعات کوهستانی و ترک محل‌های زمستان‌گذرانی به طرف مزارع سبز غلات صورت می‌گیرد و تغذیه از شیره ساقه و برگ‌های جوان و سبز گندم انجام می شود.

پیشه ور عنوان کرد: سن‌های مادر، خرطوم خود را به داخل نسوج سبز بوته‌ی گندم فرو کرده و از مواد غذایی بویژه پروتئین گلوتن گندم تغذیه می‌کنند، در این حالت، خوشه‌ها خشک و رنگ آن سفید می‌شود، خسارت در این مرحله کم و به جمعیت و تراکم حشره بستگی دارد اما چنانچه تعداد حشره در هر مترمربع مزرعه یک یا بیش از یک عدد باشد مبارزه شیمیایی ضرورت پیدا می‌کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.