بارش های کم و به تبع آن کم آبی در سالهای اخیر باعث شد تا مسئولان کشورمان فکری به حال اوضاع نابسامان مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی کنند : " تغییر الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی و استفاده از روشهای نوین آبیاری " که علاوه بر افزایش سطح زیر کشت ، باعث صرفه جویی در مصرف آب هم خواهد شد.

بگزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، باغداران و زارعان اراضی کشاورزی شهرستان مهاباد این بار بر خلاف سالهای گذشته قدر آب رو بهتر میدونن و با دارن با خداحافظی باکشاورزی سنتی ، آبیاری مکانیزه را جایگزین آن کرده اند.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان مهابادمیگوید : هدف از اجرای این طرح،استفاده بهینه از منابع آبی موجود است که با اجرای آن، در 2 هزار هکتار دیگر از اراضی کشاورزی شهرستان مهاباد حدوداً 11 میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی خواهدشد.

کلیجی افزود:بطورقطع با بهره گیری ازسیستمهای نوین آبیاری درتمام اراضی کشاورزی این شهرستان به مصرف بهینه و صحیح آب در این بخش دست خواهیم یافت.

سعید قاضی یکی از باغداران مهابادی است که در باغ 10 هکتاری اش دیگر خبری از آبیاری سنتی غرقابی نیست و این ، لوله های آبیاری قطره ای ست که به صورت اصولی آب را به ریشه ی درختان میرساند.

قاضی میگوید: با اجرای این طرح 60 درصد از اتلاف آب مصرفی اراضی کشاورزی کاسته شده است.

کارشناس مسئول آبیاری تحت فشار جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد هم به خبرنگار باشگاه خبرنگاران مهابادگفت:درسیستم آبیاری تحت فشار ، بازده آبیاری در بخش بارانی 70 درصد و در بخش قطره ای 90 تا 95 درصد است.

ایازی افزود : با توجه به این اعداد و ارقام میتوان دریافت از میزان آبی که توسط این سیستم های نوین،باغات و زمینهای زراعی را آبیاری میشود به طور مطلوب استفاده میشوددر حالیکه در آبیاری سنتی تنها 30 درصد از آب موجود استفاده و بیش از 70 درصد آن ، تبخیر و با نفوذ به عمق زمین ، اتلاف میشد.

کمال عزیز انباری هم یکی از کشاورزان مهابادی است که گندم زارهایش با باران،آبیاری می شود.

12 هکتارزمین زیرکشت گندم که به گفته ی این کشاورز،بااجرای این روش آبیاری،ثمردهی زمینهایش چند برابر شده است.

بر اساس آمار جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد از 25 هزار هکتار اراضی آبی این شهرستان ، تاکنون 5 هزار هکتار به سیستم های نوین آبیاری تحت فشار مجهز شده و قرار است که امسال هم در 2 هزار هکتار دیگر به صورت تجمیعی در اراضی پایاب سد مهاباد از طریق پیمانکار این طرح اجرا شود.

تغییر الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی و استفاده از روشهای نوین آبیاری علاوه بر افزایش سطح زیر کشت ، باعث صرفه جویی در آب هم خواهد شد.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.