در دیدار لاریجانی با رئیس مجلس سنای بلژیک مطرح شد؛

لاریجانی:موانع همکاری‌های توسعه‌ای ایران و بلژیک رفع می‌شود/دفرین:در سوریه باید دولت دموکراتیک ایجاد شود

روسای مجالس ایران و بلژیک دیدار کردند.

موانع همکاری‌های توسعه ایران و بلژیک برداشته می‌شود
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با "کریستین دفرین" رئیس مجلس سنای بلژیک اظهار داشت: در مذاکراتی که امروز داشتیم، به گسترش روابط دیپلماتیک میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و بلژیک تاکید بسیاری شد.

لاریجانی تصریح کرد: این دیدار کمک می‌کند تا در مجلس نهم و همچنین در مجلس آینده زمینه‌های دوستی میان کمیسیون‌های سیاست خارجی دو کشور فعال شود.

رئیس مجلس تاکید کرد: بخش زیادی از زمان گفتگوی ما حول زمینه‌هایی بود که می‌تواند زمینه‌های توسعه دو کشور را رقم بزند و موانع این امر برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه بحث‌های خوبی در این زمینه داشتیم، گفت: در بخشی از مذاکرات نیز اوضاع منطقه و بحران تروریستی منطقه را بررسی کردیم.

لاریجانی در ادامه افزود: تروریسم مشکل اساسی برای همه کشورها از جمله بلژیک به وجود آورده که این اواخر اشاهد آن بودیم و درمورد آن اظهار تاسف کردیم.

رئیس مجلس بیان داشت: در مجموع این مذاکرات را سازنده و مثبت دیدم، لذا از رئیس مجلس سنای بلژیک و دوستانشان که دعوت ما را برای سفر به ایران پذیرفتند، تشکر می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: مسلما مقطع جدیدی برای همکاری میان دو کشور به وجود آمده است.

کریستین دفرین: باید به ملت سوریه اجازه دهیم به فکر خودشان باشند

در ادامه این نشست، کریستین دفرین، رئیس مجلس سنای بلژیک گفت: خیلی خوشحالیم که در کشور ایران که به حق دارای تمدن بشری غنی است و جاذبه‌های دیدنی بسیار زیادی دارد، هستیم.

رئیس سنای بلژیک با بیان اینکه ما در زمینه‌هایی چون فرهنگی، صنعتی و اقتصادی با ایران روابط دیرینه‌ای داریم، اظهار داشت: امروز با شرایطی که ایجاد شده است، به دنبال تحکیم روابط  هستیم.

وی با بیان اینکه بلژیک کشور بسیار بزرگی نیست، تصریح کرد: اما بلژیک از آن جهت که جزء موسسان اتحادیه اروپا بوده است، از جایگاه خوبی در میان این کشورها برخوردار است.

دفرین با اشاره به اینکه در دیدار با لاریجانی پیرامون موضوعات متعددی بحث و تبادل نظر شد، اذعان داشت: ایران و بلژیک باید درباره موضوعات زیادی روابط‌شان را توسعه دهند و ما از آن استقبال می‌کنیم.

رئیس مجلس سنای بلژیک تاکید کرد: ما باید برای مبارزه با تروریسم دست در دست هم دهیم و این امر جز با تبادل اطلاعات بین دو کشور محقق نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در کنار دیپلماسی دولتی، دیپلماسی پارلمانی نیز در روابط کشورها بسیار موثر است، تصریح کرد: ما مصمم هستیم که رابطه پارلمانی‌مان را نیز با ایران تحکیم کنیم، چرا که معتقدیم چارچوب‌های قانونی به ما اجازه توسعه فعالیت‌های بیشتری را می‌دهد.

وی در ادامه بیان داشت: بنده نیز از این فرصت و تریبون استفاده می‌کنم و از جناب لاریجانی می‌خواهم که به همراه هیئتی از کشور بلژیک بازدید کنند.

کریستین دفرین در پاسخ به سوالی یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه بلژیک به عنوان زخم خورده تروریست برای مبارزه با آن چه برنامه‌ای دارد، گفت: در این زمینه ما باید این سوال را برای خودمان مطرح کنیم که چرا جوانان نسل دوم و سوم ما به سوریه رفتند و به صفوف داعش پیوستند.

رئیس مجلس سنای بلژیک با تاکید بر اینکه مبارزه با تروریسم نیازمند همکاری‌های بین‌المللی میسر و پایدار است، اظهار داشت: بعد از آن باید به فکر ایجاد صلح پایدار در سوریه باشیم.

وی با بیان اینکه باید شاهد بازسازی مدنی و ایجاد یک دولت دموکراتیک در سوریه باشیم، افزود: در سوریه باید برای مبارزه با تروریسم دولت وحدت ملی ایجاد شود.

دفرین با اشاره به اینکه در این میان همه کشورها باید رقابت‌های خودخواهانه‌شان را کنار بگذارند، اظهار داشت: ما باید به ملت سوریه اجازه دهیم به فکر خودشان باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای مبارزه با تروریسم تبادل اطلاعات با ایران بسیار حائز اهمیت است و در این زمینه مسیر طولانی را در پیش داریم.

انتهای پیام/
برچسب ها: موانع ، توسعه ، مذاکرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار